Friday, November 21, 2014

U-turn Di Arena Bola Sepak Malaysia

Istilah U-Turn zaman sekarang tersangat famous. Istilah U-Turn ni akan hangat diperkatakan bila akhir-akhir tahun seperti  sekarang ni. Semenjak bila perkataan U-Turn ini menjadi famous? Kalau sebelum ni perkataan ni hanya terdapat semasa kita nak ambik peperiksaan memandu. 

Pasukan yang baru mempertahankan Piala Malaysia iaitu Pahang juga tak lari dengan istilah U-Turn. Boleh dikatakan 6 pemain Pahang buat U-Turn kali ni. Fauzi Roslan, Hafiz Kamal, Razman Roslan, R. Gopinathan, Dickson Nwakaeme dan Azidan. 

Bermula dengan Azidan yang dikatakan untuk ke Perak tetapi kembali menyarung jersi Pahang. Diikuti dengan kapten yang sangat disayangi ramai Razman Roslan yang hangat dikatakan untuk kembali ke pasukan lamanya iaitu Selangor. 
"Saya rasa sebab utama saya kembali kekal dengan Pahang adalah kerana ikatan kekeluargaan antara semua terutama penyokong Pahang".
Alasan yang telah membuatkan air mata aku nyaris jatuh ke pipi. 



Dickson Nwakaeme yang dipanggil 'orang besi' oleh semua peminat bola sepak Malaysia juga tidak lari daripada istilah U-Turn. Hajat beliau untuk mencari angin baru dengan Liga Perancis membuat pusingan U-Turn untuk kembali ke Pasukan yang dipanggil Tok Gajah. Bukan kerana beliau tidak dapat menambat hati pengurusan di sana tetapi  gaji yang ditawarkan oleh pengurusan Pahang lebih tinggi dan menakjubkan. 


Kalau pemain ini tamak haloba dan tidak memikirkan masa depannya dalam keriar bola sepak, pendapatan sebanyak RM200 ribu menjadi tawaran yang paling bernilai di dalam kancah bola sepak Malaysia. Tak lain dan tidak bukan pemain sayap kiri pasukan Tok Gajah dan juga kebangsaan, R. Gopinathan. Pihak JDT 1 telah menawarkan satu jumlah yang sangat tinggi untuk pemain lincah ini. Tetapi berbekalkan semangat cintakan tanah air beliau menolak tawaran 200 ribu daripada JDT 1. U-Turn yang dibuat membuatkan beliau akan kembali menguasai sayap kiri Pasukan Pahang tahun akan datang. 


Lain pula cerita daripada pemain tengah Pahang yang juga pemain kebangsaan yang akan beraksi untuk Kejohanan AFF di Singapore minggu hadapan. Nama Hafiz Kamal sudah sinonim sebagai seorang arkitek bagi Pahang. Pemain yang menggunakan kaki kirinya sebagai peledak dan menghantar bola kepada penyerang menjadi buruan kepada Pasukan PDRM musim hadapan. Kontrak beliau bersama Pahang diteruskan dan membuatkan PDRM berputih mata untuk mendapatkan khidmat pemain tengah Pahang ini. 


Manakala pemain yang terakhir membuat U-Turn adalah Fauzi Roslan a.k.a. Koji. Isu beliau bersama pasukan Felda United boleh dikatakan telah selesai dimana penyerang berjersi 19 yang dikenali sebagai 'kawan budak Pekan' telah membuat keputusan untuk kekal bersama Pahang bagi musim akan datang.

Demikianlah istilah U-Turn yang kini diguna pakai di dalam kancah bola sepak Malaysia. Walauapapun istilah U-Turn sememangnya menjadi perbualan ramai di kala ini. 

 

1 comment:

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...