Wednesday, December 9, 2015

Datang dan Pergi


Bola itu sememangnya bulat. Apabila ianya bulat maka mudahlah untuk disepak, ditendang dan diterajang sesuka hati. Pemain berlatih untuk mempertingkatkan mutu permainan, untuk membuktikan kehebatan dan untuk menjadi yang terbaik. Barisan kejurulatihan sentiasa mencari idea dan ramuan untuk memastikan 11 pemain di atas padang mampu untuk merealisasikannya. Pihak pengurusan sentiasa dibelakang menyelesaikan perkara-perkara anak majikannya seperti kebajikan, claim dan sebagainya. Penyokong sentiasa menghadirkan diri untuk memberi sokongan yang tidak terhingga kepada pasukan kesayangan mereka.

Itulah aktiviti mereka selama semusim dan berterusan dari musim ke musim. Kini musim 2015 kian melabuhkan tirainya dengan perlawanan terakhir Piala Malaysia di antara Selangor yang berjaya menumpaskan Pahang bertemu Kedah yang mengalahkan KL Felda United. Pelbagai asam garam dan pahit manis telah dilalui dan semua itu adalah putaran kehidupan yang normal bagi mereka.


Apabila semuanya telah berakhir maka seperti biasa adalah pemindahan dan pertukaran pemain di dalam semua pasukan. Telah menjadi lumrah di dalam sesebuah pasukan pasti ada pemain yang pergi dan pasti akan ada penganti. Pemergian mereka adalah demi masa depan mereka, demi periuk nasi mereka. Sama juga dengan yang datang terima lah mereka dengan tangan yang terbuka. Untuk menjadi sebuah pasukan yang kuat bukan wang ringgit sebagai pertaruhan tetapi keikhlasan melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan. 

Pemain inginkan pengurusan yang baik ,yang mampu menjaga kebajikan selama mereka di bawah naungan organisasi. Pengurusan pula pasti inginkan sebuah organisasi yang mantap dari segi kewangan dan sebagainya. Barisan kejurulatihan juga tidak ketinggalan pastinya ingin memiliki pasukan yang hebat dan mampu untuk mencabar mana-mana pasukan seterusnya menjulang kejuaraan. Penyokong juga tidak lari dari perkara ini di mana mereka pula inginkan sebuah pasukan yang gah, yang mempamerkan mutu permainan yang menakjubkan. Kalah menang bukan ukuran bagi seorang penyokong kerana bola itu bulat dan setiap perlawanan memerlukan keputusan. Tetapi biarlah kekalahan itu adalah merupakan kekalahan yang bermaruah dan jika menang, mengenggam kemenangan tersebut demi lencana di dada.

Dimensi reka bentuk bola itu saling memerlukan antara satu sama lain. Tampalannya, potongannya, bahan-bahan campurannya dan sebagainya. Begitu juga dengan keluarga bola sepak dari pengurusan hinggalah kepada penyokong aturannya juga saling memerlukan. Berkata dari hati menulis dari naluri.


No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...