Wednesday, September 19, 2018

Aidilfitri Sang Kecil


Setiap kanak-kanak perlu diberi peluang untuk mencuba sesuatu yang baru di dalam kehidupan mereka. Terutama peluang berkenaan dengan adat atau realiti kehidupan tatkala usia kita sama dengan mereka suatu masa dahulu. Walaubagaimanapun peluang yang diberi itu hendaklah disajikan oleh kedua Ibubapa mereka barulah realiti kehidupan itu menjadi pengalaman baru buat mereka.

Afi Darwisy tidak ketinggalan untuk menikmati sesuatu yang baru di dalam kehidupan beliau. Mungkin ianya adalah sesuatu yang remeh iaitu membuat kuih raya tetapi adakah di zaman hari ini suasana membuat kuih raya menjadi tradisi dari hari ke hari?. So ibu sememangnya suka memasak jadi aku mengambil kesempatan itu untuk memberi pengalaman yang baru buat Afi Darwisy dengan suasana membuat kuih raya.


Ditemani dengan lagu-lagu hari raya kelihatan Afi Darwisy sungguh grmbira dan excited untuk menyiapkan setiap pilihan kuih raya untuk tahun ini. Tetapi di dalam setiap ceritera pasti ada yang membuatkan aku terketawa sendirian. Untuk tahun ini 5 jenis kuih raya telah disediakan oleh Afi Darwisy dan 5 hari jugak lah si kecil ini tidak berpuasa.
"Ayahhh.. Ibu... Sedapnya bau kuih ni" sambil beliau menghidu bau kuih tersebut dalam masa yang sama seketul dah lepas di dalam mulutnya.


Sama seperti hari kedua, "ayah kenapa bau kuih ni sedap sangat ye?". Belum sempat sang ayah menjawab pertanyaan si kecil 2 ketul kuih yang baru di masak selamat di dalam mulutnya. Begitulah ceriteranya di hari ke3 sehinggalah hari ke5.

Pengalaman ini hanya setahun sekali dan kita raikan suasana hari raya tersebut dengan aktiviti yang telah lama kita tinggalkan suatu masa dahulu bersama ayah ibu kita. Mungkin tahun ini kuih raya menjadi tajuk Sang Sperma kali ini. Mana kan tahu untuk tahun hadapan kami boleh membakar lemang atau mengacau dodol.




No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...