Wednesday, August 28, 2019

Jaga-jaga Dengan Mulut



Jaga-jagalah mulut yang dianugerahkan oleh Allah kepada kita. Jangan sesekali mengeluarkan kata-kata yang mungkin menyakitkan hati insan lain apatah lagi jika ianya mampu membibitkan unsur-unsur fitnah. Allah swt menciptakan mulut hanya satu, tetapi telinga ada dua. Kenapa? Supaya kita lebih mendengar daripada bercakap. Lebih menghayati daripada lebih mencaci. Lebih memahami daripada lebih mengkeji. Apa guna adanya mulut kalau hanya digunakan untuk berbicara perkara buruk? Mulut yang digunakan untuk berbicara perkara baik adalah cara terbaik bagi kegunaan mulut.

Tanpa kita sedari, mulut mungkin menjadi tempat melakukan dosa jika kita tersalah guna. Dosa yang dilakukan akan melibatkan orang lain iaitu fitnah, mengadu-domba, mengumpat, mereka-reka cerita, mengaibkan orang lain, menipu, mengkeji, dan lain-lain yang berpunca dari mulut. Malah tanpa kita sedari juga mulut mungkin menjadi tempat terputusnya kasih sayang sesama insan. Walaupun ianya hanya sekadar gurauan, jika tersentuh di hati kecil manusia maka tercetuslah kekecewaan dan terasalah hati.

Ada sebuah kisah dimana niat untuk bergurau telah di salah tafsirkan sehinggakan tercetus ketidakpuasan hati dan terdetik kemarahan di jiwa. Hanya kerana sepatah perkataan ikatan kasih dan sayang terlerai bagaikan jatuhnya kelopak mawar merah ke tanah.


Imam al-Ghazali ada me­nyatakan lidah itu sangat kecil dan ringan, tapi mampu mengangkat seseorang ke darjat paling tinggi dan menjatuhkan seseorang ke darjat paling rendah. Betapa dahsyatnya bencana yang dikaitkan dengan lidah ini sehingga Rasulullah SAW begitu menitikberatkan peranan lidah dengan berpesan supaya memelihara ta­ngan dan lidah daripada me­nyakiti orang lain.

Bahkan al-Quran turut memberi peringatan kepen­tingan menjaga lisan. Antaranya surah al-Hujurat ayat 12 yang bermaksud: 

“Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan prasangka, kerana sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa. Janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah kamu sebahagian kamu me­ngumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang antara kamu memakan da­ging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.”

No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...