Saturday, September 27, 2014

Taman Kerang

Bila sebut nama Taman Kerang mesti penduduk di Pahang tahu di manakah Taman Kerang tersebut. Diperbuat daripada batu dijadikan seperti tugu dan dihiasi dengan air pancut. Terletak di tengah-tengah Bandar Kuantan tempat yang sering menjadi tumpuan warga kuantan dan pelbagai aktiviti di adakan di sana. Tetapi apa kena mengena kerang dengan Kuantan? Nak cakap Kuantan banyak pantai sebab itu kerang menjadi simbolik nya tidak juga.

Sampai la pada suatu pagi aku melepak kat Taman Kerang ni dan berborak dengan seorang pakcik yang membesar di bandar Kuantan dari awal tahun 60-an lagi. Menurut beliau sebenarnya tugu kerang yang ada sekarang ini bukan lah untuk melambangkan Kuantan di negeri Pahang. Sebenarnya tugu kerang yang tersergam ditengah-tengah bandar Kuantan ini adalah ihsan daripada pemilik  stesen minyak Shell pada tahun 60-an dahulu kala. Sepertimana yang kita tahu logo Shell adalah kerang jadi tugu yang dibina ini adalah salah satu cara untuk mempromosi stesen minyak milik beliau. 

Terkejut juga aku bila dengar cerita yang diceritakan oleh pakcik ni. Banyak lagi perkongsian sejarah lama Kuantan yang dikongsi jadi kena tunggulah lain kali ye. 



No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...