Friday, May 22, 2020

Covid-19 peneman tahun 2020


Sepatutnya 18 Mac 2020 yang lalu aku telah mula mengarang sesuatu yang cukup luar biasa berlaku di Malaysia bahkan di seantero dunia. Tetapi aku buat relax sebab tanggal 21 Mac 2020 jatuh hari Sabtu iaitu hari cuti, maka teringin di lubuk hati kecil ku untuk melakukan aktiviti yang sedikit berlainan daripada tahun-tahun sebelumnya. Tetapi itulah, manusia hanya merancang tetapi segalanya dengan keizinannya, Allah yang maha kuasa. Segalanya terbantut di pertengahan harapan apabila wabak pandemik, Novel Coronavirus (Covid-19) yang sangat jahat sedang melanda dunia. 

Fasa demi fasa mula di umumkan oleh kerajaan bagi Perintah Kawalan Pergerakkan (PKP) 

18 Mac -  31 Mac 2020  fasa 1

01 Apr - 14 Apr 2020 fasa 2

15 Apr - 28 Apr 2020 fasa 3

29 Apr - 12 Mei 2020 fasa 4 

Setiap hari aku scroll Twitter Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk mengetahui info tepat dan terkini. Nak tengok info lain aku takut sebab saat-saat sebegini ramai nak jadi hero sebagai penyampai utama. 

Suasana yang cukup-cukup berbeza kali ini apabila dilarang keluar daripada rumah. Di atas jalan sunyi tanpa kenderaan. Di kota raya atau bandar lengang mengurangkan pencemaran udara dan bunyi. Kedai-kedai tertutup rapat. Urusniaga semua terbantut mengakibatkan ekonomi terjejas. Anak-anak tidak bersekolah, terlantar asyik bermain permainan digital. Orang dewasa sehingga tengahari baru kenal erti untuk mandi. Semuanya akan menjadi bualan dan bersemadi di dalam lipatan sejarah kehidupan. 

Rentetan ini berterusan sehingga melangkah ke Bulan Ramadhan dan esok lusa sahaja akan menyambut Aidilfitri yang mulia. Walaupun wabak ini semakin menunjukkan skala positif tetapi Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat menjadi SOP terkini bagi membendung wabak ini terus berleluasa mengugat kesejahteraan negara. 

114 kematian yang direkodkan sehingga penulisan ini ditaip bacaan Al-Fatihah dan ucapan takziah ku ungkapkan. Semoga ahli keluarga bersabar dan tabah menghadapinya. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Semoga wabak ini segera dapat dibendung supaya kehidupan akan kembali normal. Ohhhh terlupa pulak kepada geng 'frontline' yang bertugas tidak mengira waktu, berhempas pulas menangani wabak ini. Terima kasih yang tidak terhingga diucapkan kepada mereka, jasa dan bakti yang telah mereka curahkan tidak terbalas. Thank you again. 

Sebelum berhenti menaip aku nak bagi tahu korang supaya like page Afif Abdul Halim daripada The Malaysian Insight sebab gambar yang aku guna ini adalah hasil daripada beliau. Semua gambar-gambar yang padu sepanjang wabak ini bermaharajalela diabadikan di Page Facebook beliau. Terima kasih bradar kerana merakamkan setiap detik suasana wabak Covid-19 ini. Anda insan luar biasa. 

No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...