Tuesday, February 25, 2014

10-1 bukan 1-10

Bila bercakap tentang kesilapan yang pernah kita lakukan sememangnya manusia tidak lari daripada melakukan kesilapan. Sedang Nabi junjungan besar kita iaitu Nabi Muhammad S.A.W. Sendiri pernah melakukan kesilapan ini kan pula kita manusia biasa yang kerdil di atas muka bumi Allah ini, pastinya tak lepas dari melakukan kesilapan. 

Tetapi jangan kerana sekali kesilapan yang kita lakukan kita dihukum bagaikan 10 kali kita lakukan kesilapan tersebut. Sebagai contoh dan juga sebuah kisah benar di mana Esah (bukan nama sebenar) di dapati lari daripada rumah. Bila ditanya mengapa jawap sang Esah adalah kerana tak tahan dengan leteran sang ibu. 

Sang Esah nampak 1 kesilapan sang ibu iaitu suka berleter kepadanya, tetapi dia tidak sedar ada 9 lagi kebaikan yang sang ibu lakukan kepada sang anak. Hanya dengan kesilapan yang 1 itu lah Sang Esah bagaikan telah menghukum sang ibu dengan tindakan dia lari daripada rumah. 

Justeru itu, sama-sama kita renungkan bersama. Adakah kerana 1 kesilapan yang pernah rakan kita lakukan kita nak buang 9 lagi kebaikan yang dia lakukan di dalam kehidupannya. Itu lah sifir kehidupan kita sebagai manusia biasa. Biarlah 10-1 bukannya 1-10. 

No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...