Saturday, February 22, 2014

Mr Canada

Cuaca petang tadi nampak macam biasa jer tapi firasat kawan mengatakan yang petang ni sunset cun membuatkan kawan tak sabar-sabar nak pacak tripod.

Tiba-tiba sang kecik bersuara, "ayah nak McD".

Sambil menjeling ke jam kereta kawan tak jadi bagi signal ke kanan. Roda keretaku bergolek terus menuju ke Teluk Cempedak memenuhi hasrat sang anak. 

Setelah habis RM28.80 siap makanan untuk kami sekeluarga. Dengan sepantas kilat kawan mengarahkan roda Honda Accord hitam ku menuju ke Tembeling Resort.

Saat itu matahari dah nak jatuh dan kelihatan langit mula mengguning bercampur plak dengan biru. Kompom cun petang ni, bisik hati kecilku. Setelah tripod di pacak, shutter di tekan, sang ibu dan sang anak dah berkelah kawan menjilat bibir menantikan shutter release. Yes!!! Memang cun yesss!! Next compo plak. 



Haa yang nak distorykan ni hadir seorang mat salleh berasal dari Canada katanya yang juga memegang kamera Sony Nex5. Bermula lah perbualan diantara kami. Di pendek kan cerita perbualan kami berkisar tentang pencemaran pantai . Sebenarnya Mr Canada ni memang selalu datang ke Kuantan dan menetap di Tembeling Resort. 6 month at Malaysia, 6 month at Canada katanya. 

Katanya pantai di Kuantan semua cantik dan kawan sebagai penduduk di Kuantan sepatutnya berasa bangga. Tetapi terdapat juga pencemaran sambil menunjukkan di jari kasar dia kesan minyak yang terdapat dipesisiran pantai. Dia berharap kawan sebagai orang muda yang sukakan kepada keindahan alam supaya melaporkan pencemaran yang berlaku itu kepada pihak berkuasa. Katanya lagi itu tanggungjawab kita sebagai penduduk di kawasan ini. Kawan hanya mampu tersenyum dan mengatakan i try my best sir.

Tanpa disedari mentari yang cun tadi dah semakin nak hilang. Arghhhh rugi-rugi lalu cepat-cepat kawan ubah compo kamera kawan. Alhamdulillah kawan sempat juga merakamkan beberapa gambar lanskap yang cun dan meletup.



No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...