Sunday, April 19, 2015

Stadium Darul Makmur Krik Krik


Pejam celik pejam celik sudah 4 tahun pasukan yang mendapat gelaran Tok Gajah ini beraksi hebat di atas padang. Kehebatan mereka telah menjadi saksi kepada penyokong-penyokong Pahang kembali memberi sokongan dan turun ke stadium sehati sejiwa demi lencana di dada. Tidak kira mereka menentang pasukan apa pastinya Stadium Darul Makmur akan dipenuhi. Tidak lupa juga apabila pasukan kesayangan mereka ini bertandang ke luar pastinya teres-teres dan tempat duduk stadium akan diwarnai  dengan jersi kuning dan juga tshirt hitam.

Tapi kini semuanya telah berubah. Walaupun pasukan Pahang masih berada di dalam kedudukan untuk mengekalkan kejuaraan mahupun mencari kejuaraan suasana di stadium semakin sepi. Dahulunya untuk mencecah 20 ribu penonton adalah suatu kebiasaan tetapi hari ini untuk mengira sekurang-kurangnya 5 ribu yang hadir pun sudah susah. Di manakah silapnya? Adakah permainan Pahang hari  ini semakin membosankan? Adakah kerana aksi di pentas Asia yang merundum menjadi faktor utama? Atau keghairahan penyokong semakin luntur? Atau prasarana stadium yang old school?

Kadang-kadang penyokong lawan hadir ke Stadium Darul Makmur bukan semata-mata untuk memberi sokongan kepada pasukan mereka tetapi ingin merasi sendiri atmosfera yang dihidangkan oleh peyokong-penyokong Pahang yang dikatakan sporting, hebat dan ramai. Ada seorang penyokong dari utara tanah air berkongsi cerita bahawasanya mereka cuba untuk mengajak penyokong-penyokong lain hadir ke Stadium Darul Makmur untuk melihat sendiri suasana di dalam stadium  supaya boleh dilaksanakan pula di stadium mereka. Tetapi sayang kapasiti stadium yang mampu dipenuhi dengan 36 ribu penonton hanya 7 ribu lebih sahaja. Penyokong pasukan dari utara tanah air itu tersangat terkilan dengan apa yang telah mereka saksikan. 


Tahukah kalian bahawasanya pemain-pemain di atas padang dan di bangku simpanan sangat-sangat memerlukan kalian. Apabila melihat stadium penuh atau ramai penyokong semangat mereka terus membara. Apatah lagi dengan suasana bising sokongan daripada penyokong bertambah keghairahan para pemain untuk mencari kemenangan demi lencana di dada. 

Apa yang aku katakan ada kenyataannya di mana aku sendiri berbual di kalangan pemain tentang sokongan para penyokong. Pemain penyerang Pahang yang mempunyai betis sebesar balak pernah berkongsi dengan aku, kalau penyokong bersorak dengan lagu-lagu amuk Tok Gajah beremang bulu-bulu beliau. Sama juga dengan ketua pasukan  Pahang, apabila terdengar chant 3K pastinya suatu aura dan tenaga tambahan meresap ke dalam diri beliau. Begitu juga dengan pemain import yang susah untuk dijatuhkan oleh pihak lawan, beliau pernah membandingkan penyokong Pahang seperti Dourmant malah lebih hebat. 

Lihatlah bahawa besarnya impak penyokong kepada pemain-pemain di atas padang. 

Masih belum terlambat untuk para penyokong mengembalikan semula suasana kemeriahan di dalam stadium, perjalanan pasukan Pahang masih panjang. Ayuh kita turun sehati sejiwa demi lencana di dada. 


No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...