Friday, December 16, 2016

Hebatnya Restu Ibubapa


Hadis Sahih Bukhari menjelaskan, seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW, maksudnya : 'Siapakah yang wajib kita hotmati dan kasihani selepas Allah SWT dan Nabi'? Jawab Nabi, Ibu kamu. Selepas itu? Ibu kamu. Selepas itu? Ibu kamu. Dan kali keempat lelaki itu betanya 'selepas itu'? Jawab Nabi, ayah kamu.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : "Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa"


Sehebat mana kita setinggi mana darjat kita pokok pangkalnya restu daripada ayah ibu perlu diutamakan perlu dipohon supaya apa sahaja yang kita lakukan mendapat keberkatan daripada mereka dan juga dari pencipta kita Allah SWT. 


Kita hebat beraksi di padang hijau. Kita hebat menanduk, kita hebat mengelecek, kita hebat mempertahankan pintu gol kita daripada ditembusi kita hebat menjaringkan gol dan kita hebat menjulang piala yang menjadi rebutan pasukan yang bertanding. Tetapi pernah atau tidak, kita hebat di dalam memohon restu dari seorang ibu dan seorang bapa. Tatkala ini airmata seorang ibu melihat anak-anak mereka berjaya mengalir membasahi pipi kedut mereka. Mereka bangga anak yang dikandungkan 9 bulan 10 hari memperoleh kejayaan dan lebih membanggakan mereka kejayaan itu dimulai dengan restu dari mereka yang tidak pernah mengeluh tatkala membesarkan anak-anak kesayangan mereka. Jangan biarkan ianya menanggis kerana kegagalan, tapi biarkan ianya menangis kerana kejayaan. 



No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...