Saturday, December 17, 2016

PERR Pahang Luar Biasa


Mereka datang dari pelbagai kelab dan persatuan. Mereka hadir dengan satu matlamat. Mereka melangkah dengan satu suara. Demi lencana di dada. Pasukan Piala Emas Raja-Raja Pahang 2016 di bentuk oleh Ketua Jurulatih Kuantan FA iaitu, Zulhamizan Zakaria. Seorang jurulatih yang tidak asing lagi bagi arena bola sepak di Pahang suatu masa dahulu. Beliau dibantu dengan barisan kejurulatihan dan staf Kuantan FA dan dinaungi oleh Dato' Syed Mohsin sebagai pengurus pasukan. 

Di atas kertas dilihat sememangnya Pahang mampu layak ke pusingan kalah mati apabila diundi bersama Singapura, PDRM dan Penang di kumpulan A yang beraksi di Stadium Darul Makmur. Tetapi bola itu bulat, perlawanan awal ramai yang memperkatakan mengapa Pahang tidak melangkah mudah menewaskan pihak lawan. Pahang diperkuat dengan pemain senior seperti Fauzi Roslan merupakan pemain Liga Super Pahang dan Ilham pemain Kuantan FA Liga Premier. Hanya menang 1-0 menentang Penang. Kemudian membelasah Sungapura 5-0 sedangkan ianya mampu sehingga 10-0. Dan perlawanan terakhir peringkat kumpulan 2-0. 


Melangkah ke perlawanan kalah mati rentak mereka mula berubah.  Ungkapan "King of Comeback" sememangnya sinonim dengan Pahang Darul Makmur di mana tatkala menentang Negeri Sembilan di suku akhir dan seterusnya Kuala Lumpur di Separuh Akhir. Mereka tewas di gelanggang sendiri tetapi bangkit di arena lawan dengan penuh bergaya. Secara pandangan kasar pemain-pemain yang dipilih oleh Coach Zul adalah merupakan pemain-pemain muda yang boleh diibaratkan seperti mempunyai 2 jantung. Dan rata-rata para pemain adalah pemain muda yang dipilih dari Liga Kuantan, Shahzan Muda, Piala Presiden, Pahang Liga Super dan juga Kuantan FA. 


Tanggal 13 Disember 2016 para pemain muda ini melangkah bergaya memasuki Stadium Darul Makmur bagi perlawanan akhir Piala Emas Raja-Raja 2016 menentang PDRM. Dua pasukan daripada kumpulan yang sama diperingkat kumpulan kembali bersua bagi merebut piala yang berprestij bagi kejohanan yang diadakan setiap tahun ini. 


90 minit perlawanan para penyokong yang membanjiri Stadium Darul Makmur sekitar 5000 orang dihidangkan dengan mutu permainan yang sangat tinggi okeh anak muda Pahang. Penggunaan "simple football" dengan hantaran-hantara pendek dan sekali sekala melambung ke penyerang membuatkan air hujan yang jatuh ke badan tidak dipeduli dan dihiraukan. 


Kojie atau Fauzi Roslan muncul sebagai wira kepada skud Pahang dengan 4 jaringan membantu Pahang menjadi juara Piala Emas Raja-raja 2016. Pemain yang berasal dari Pekan, Pahang itu akan berhijrah ke Melaka United bagi musim baru meninggalkan kampung halaman bumi kelahiran beliau demi sesuap nasi untuk keluarga tercinta. 


Sokongan padu daripada penyokong juga memeriahkan lagi suasana tidak lupa kepada ahli keluarga yang hadir. Cuba kita berfikir dengan secara logik apabila di atas padang anak-anak jati yang menyarungkan lencana di dada beraksi, pastinya ahli keluarga mereka akan hadir memberi sokongan. Sebelum ini mungkin kita tidak mengenali siapa Hariz Fazrin, siapa Ilham, siapa shahrul Nizam, Siapa Baqiuddin dan siapa Nabila Khan. Mereka ini lah yang tekah mewarnai pasukan muda ini untuk menjuarai dan menjulang piala yang diidamkan oleh pasukan lain. 


Sesungguhnya kemenangan mereka bukan sekadar separuh daripada para pemain mempunyai jantung dua tetapi sikap untuk membuktikan mereka adalah yang terbaik dan inilah bakti pertama mereka untuk Pahang tercinta. Kemenangan 6-2 diperlawanan akhir menewaskan PDRM seperti tidak logik tetapi itulah realitinya berkat kesungguhnya, disiplin dan restu keluarga. 


Tahniah dan terima kepada semua pemain, tahniah dan terima kasih kepada semua kejurulatihan, tahniah dan terima kasih kepada pihak pengurusan dan tahniah serta terima kasih yang tidak terhingga kepada para penyokong. 

No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...