Wednesday, May 7, 2014

3 + 1 = 4 Pemain Import

Pada 7 September 2013 yang lalu Jawatankuasa Eksekutif (Exco) FAM memutuskan untuk merombak kouta pemain import dengan membenarkan penggunaan khidmat empat pemain import. Salah seorang pemain import tersebut mestilah berasal daripada pemain Asia dan sedang bermain dengan pasukan kebangsaan masing-masing atau bermain di liga terbaik negara mereka (3+1).

Walaubagaimanapun menurut, Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan Persatuan, iaitu Datuk Seri Afandi Hamzah, hanya tiga orang pemain import sahaja yang dibenarkan untuk turun beraksi dalam suatu masa dan seorang lagi yang dibangku simpanan itu cuma boleh dimasukkan sekiranya berlaku penggantian pemain dalam sesuatu perlawanan. 

Untuk mempermudahkan kefahaman segelintir insan yang mungkin tidak faham berkenaan peraturan baru ini, sifirnya mudah. 3+1 iaitu, 3 yang dimaksudkan pemain import dari mana sahaja dan 1 itu pemain import dari Asia. Kesimpulannya 3+1 yang diperkatakan adalah sama dengan 4 pemain import. Tidak kira Asia ker Eropah ker Afrika ker mereka berempat ini adalah pemain import. 

Justeru itu, tidak timbul masalah sekiranya pemain import dari Asia itu di bangku simpanan ker atau tidak beraksi. Atau ketiga-tiga pemain import yang sedang beraksi di atas padang tersebut adalah daripada Eropah. Perjanjiannya yang pasti hanya perlukan sekurang-kurangnya tiga orang pemain import di atas padang. 



No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...