Saturday, May 24, 2014

Misi 1992 Piala Thomas 2014

Hari ini adalah hari yang paling mengembirakan seluruh penduduk Malaysia amnya dan peminat-peminat sukan badminton khususnya. Ini adalah kerana skuad badminton negara di Kejohanan Piala Thomas yang sedang berlangsung di New Delhi India telah melangkah ke perlawanan akhir yang akan berlangsung pada hari Ahad ini. 

Skuad Piala Thomas negara yang dianggotai oleh pemain lama dan baru berjaya menundukkan pasukan Indonesia  dengan keputusan 3-0 sebentar tadi. Di atas kertas kekuatan mereka adalah seimbang, tidak mustahil lah perlawanan tadi mendebarkan. 

Walaubagaimanapun mereka akan bertemu dengan satu lagi kuasa besar yang baru menempah nama di dalam arena sukan badminton ini, iaitu Jepun. Pasukan matahari terbit itu mengejutkan juara 5 kali Piala Thomas iaitu China di perlawanan separuh akhir pada sebelah petang tadi. Memang mengejutkan di mana pasukan Jepun berjaya menundukkan China dengan keputusan penuh 3-0. 

Dahulu kita akan dapat meramal pasukan mana yang akan ke perlawanan akhir. Ramalan yang selalu diperkatakan adalah semestinya China, Indonesia, Denmark dan tidak ketinggalan Malaysia. Tetapi pada masa kini kuasa baru badminton dunia telah digegarkan dengan kuasa-kuasa baru seperti Korea dan sekarang Jepun malah Thailand dan juga India mampu melahirkan pemain-pemain yang berbakat besar. 

Jika tidak dipandang serius oleh Persatuan Badminton Malaysia tentang kebangkitan negara-negara lain ini nescaya suatu masa nanti mereka lebih hebat dan cemerlang di dalam sukan badminton ini. 

Justeru itu diharap dengan melangkahnya pasukan Thomas kebangsaan ke perlawanan akhir mampu mengembalikan zaman kegemilangan badminton Malaysia dengan menjulang Piala Thomas sepertimana yang telah mereka raikan pada tahun 1992. 

Ayuh pemain-pemain Malaysia buktikan dan tunjukkan ke mata dunia bahawasanya MALAYSIA BOLEH. 


No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...