Wednesday, May 6, 2015

Beruniform VS Berjersi

Mereka berjuang kerana lencana di dada mereka. Tidak kira negeri yang diwakilinya bukan lah negeri kelahiran mereka. Tetapi sifat mulia yang ada pada mereka membuatkan semua penyokong tersentuh hati, jiwa dan perasaan mereka. 

Tetapi mengapa? Kenapa? Mereka yang bertugas dek pangkat di bahu tidak mampu untuk respect kepada bendera negeri yang memberi mereka kesempurnaan di dalam kehidupan mereka. 

Pada mulanya di satu kawasan yang meriah dek chant-chant untuk pemain di padang tiada seorang pun anggota keselamatan yang berdiri. Kalau ada pun abang-abang dan akak-akak polis yang memakai vest kuning sememangnya itulah tugas mereka. Tetapi diakhir-akhir separuh masa kedua kelihatan segerombolan sahabat-sahabat beruniform yang memakai helmet di dalam stadium berdiri tegak di hadapan mereka. Tidak cukup dengan itu dilarangnya musibat berbaju hitam untuk melipat bendera pahang yang bersaiz gergasi di atas trek cukup hanya 3 orang sahaja. Kata nya atas arahan orang atasan. Apa kata kalau abang yang berpangkat di bahu lipat sendiri bawak 2 orang lagi yang berpangkat dibahu lipat. 


Ehhhh ada lagi rupanya. Dibuangnya bendera kebanggaan rakyat negeri Pahang ke dalam longkang? Patutkah atau tidak patutkah? Jijik sungguh perangai abang yang berpaku di bahu itu. Nasib baik ada dua orang insan yang masih keletihan beraksi 94 minit di atas padang datang membantu menyelesaikan masalah bendera gergasi negeri Pahang. Tidak terasa malukan abang-abang yang segak bergaya dengan uniform yang bergosok rapi? 

Bagi aku mengangkat tangan ke dahi tanda hormat patut diberi kepada 2 orang insan yang masih berpeluh dengan jersi kuning bukannya pada abang yang kononnya berpaku-paku di bahu. Secara tidak langsung membuatkan tautan kasih sayang kami kepada mereka yang bermain demi lencana di dada semakin menebal tetapi tautan kebencian kepada abang-abang yang poyo bergaya dengan paku-paku dibahu dan dilengan semakin meninggi. 


Bukalah mata wahai abang-abang beruniform sekalian mungkin anda semua terpaksa dek tugas yang diberi tetapi berfikirlah dengan kewarasan yang sejati. Jangan terlalu menjual nama orang atasan kalau hanya nak tunjuk hero di Stadium Darul Makmur kerana sekali suara penyokong berkumandang pastinya haru biru sekalian alam. 




4 comments:

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...