Tuesday, November 25, 2014

Ayuh Malaysia AFF Suzuki 2014

Kejohanan Bola Sepak ASEAN 2014 atau lebih dikenali sebagai Kejohanan Piala AFF 2014. Kejohanan ini telah menjangkau usia 10 tahun dan kali ini Vietnam dan Singapura adalah tuan rumah bersama. Kali ini skuad negara yang diketuai oleh Jurulatih Dollah Salleh berada di kumpulan B bersama Thailand, Singapore dan Myanmar. 

Untuk perlawanan pertama pasukan negara berjaya mencuri 1 mata setelah seri tanpa jaringan dengan Myanmar. Walaupun Malaysia bermain 10 orang lebih kurang 60 minit perlawanan tetapi Myanmar tidak mengambil peluang tersebut. Walaubagaimanapun ada sedikit peningkatan dari segi permainan yang dipamerkan oleh anak buah Dollah Salleh. 

Pada hari Rabu ini pasukan negara akan berhadapan pula dengan Thailand yang telah menang perlawanan pertama menentang Singapura dengan jaringan 2-1. Seterusnya pada hari Sabtu nanti perlawanan terakhir peringkat kumpulan adalah bertemu dengan pasukan tuan rumah iaitu Singapura. 

Kejohana kali ini mendapat kritikan ramai sebenarnya dari segi penganjuran. Di antaranya ada sesetengah penyokong yang dihalanag untuk memasuki stadium malahan melepasi border. Selain daripada itu penyokong Malaysia tidak dibenarkan membawa bendera sebagai lambang kemegahan ketika menyanyikan lagu Negaraku, lagu kebangsaan kita sedangkan pasukan lain dibenarkan. Pemilihan tempat duduk juga mendapat kritikan kenapa penyokong Malaysia perlu duduk di Grandstand yang harganya lebih mahal sedangkan ada tempat duduk lain. Tidak cukup dengan itu kawalan keselamatan yang cukup ketat ke atas penyokong Malaysia sedangkan penyokong lawan berlengang kangkung memasuki stadium. 

Kena perlu ada 'double standard' diantara Malaysia dengan pasukan lain? Adakah kerana ianya adalah serangan psikologi ke atas pasukan negara? Tiada siapa yang dapat jawapannya hanya Persatuan Bola Sepak Singapore sahaja yang boleh menguraikan segala persoalan itu. 

Walaubagaimanapun itu semua tidak akan menjejaskan perangcangan pasukan kebanggaan kita dan tidak akan mematahkan semangat penyokong-penyokong Malaysia malah ianya adalah seperti suntikan semangat untuk terus menyokong sehingga titisan darah yang terakhir. 

Ayuh Malaysia tunjukkan taring mu ...
Kami akan sentiasa berada dibelakangmu .... 
Secara jujurnya aku berkeyakinan dengan skuad AFF 2014 ini sekurangnya bermain di pentas akhir. 


No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...