Wednesday, November 19, 2014

Mentari Kembali Bersinar

2 hari jajahan Kuantan bumi juara Piala Malaysia 2013 dan 2014 di basahi dengan hujan yang berpanjangan. Hujan yang membuatkan semua orang terutamanya yang tinggal di kawasan rendah menjadi resah gelisah. Kenangan dan pengalaman 2013 betul-betul dirasai keperitannya. 

2 hari langit yang indah dengan warna kebiruan dan dihiasi tompokan putih sang awan kelam dan gelap. Cuaca yang sejuk membuatkan pakaian diampaian tidak kering dan stok ikan dipasaraya menjadi kurang. 

Tapi hari ini segalanya berubah. Seawal pagi langit kembali kebiruan walaupun sang awan putih masih banyak mewarnai langit tinggi. Apabila melangkah ke tengah hari sang mentari kembali menyinari mengeringkan lopak-lopak air di tanah yang menjuarai Piala FA 2014. 

Manakala apabila petang mengambil alih daripada tengah hari sang mentari yang mula terbenam menyinari sungguh cantik. Merah yang keluar ditambahi dengan warna oren yang mencukupkan rasa keindahan petang hari. 


Alhamdulillah keresahan penduduk Kuantan mula hilang kerana satu hari tiada titisan air yang jatuh dari langit. Maka keringlah pakaian di ampaian. Hilanglah bau hapak di dalam kereta. Surutlah air-air longkang yang sebelum ini memenuhi dan mendebarkan penduduk setempat. 

....... Kadang-kadang tatkala tiada hujan kesian sang tanah kerana kemarau tapi kadang-kadang tatkala tiada panas kesian sang tanah kerana tengkujuh......


No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...