Sunday, November 9, 2014

Datuk Lee Chong Wei Positif Ujian Doping

Arena sukan dunia digemparkan dengan pengambilan dadah oleh seorang atlet terkenal Malaysia. Seorang atlet yang bergelar juara dunia dan seorang atlet yang sering menjadi pertaruhan untuk mencapai kejuaraan. Atlet yang dimaksudkan ialah Datuk Lee Chong Wei (DLCW), pemain badminton negara dan nombor satu dunia. 

Kedua-dua sample ujian air kencing DLCW didapati sah positif dan DLCW sendiri dengan diiringi Ketua Pegawai Eksekutif Institut Sukan Negara (ISN), Datuk Dr. Ramlan Abdul Aziz bersama-sama Pengurus Besar Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Kenny Goh berangkat ke Norway untuk melihat sendiri ujian terhadap sampel B dilakukan di makmal Hospital Universiti Oslo. Kesemua mereka amat berpuas hati dengan ujian yang dilakukan terhadap kedua-dua sample yang diuji.

DLCW positif ujian doping bagi sampel A menggunakan air kencing yang dilakukan secara rambang semasa Kejohanan Dunia di Copenhagen, Denmark, Ogos lepas. Ujian tersebut mendapati kehadiran bahan terlarang jenis ‘deksametason’ semasa ujian dijalankan.

Deksametason, ialah sejenis kortikosteroid yang kuat dan biasa digunakan dalam rawatan alergik. Penggunaan deksametason secara berpanjangan tanpa pengawasan ahli profesional kesihatan boleh mengakibatkan kesan sampingan serius yang boleh membahayakan kesihatan seperti kelemahan otot, kerapuhan tulang, peningkatan gula dalam darah, tekanan darah tinggi dan glaukoma.

Pengguna juga boleh mengalami sindrom Cushing yang dicirikan dengan muka membulat dan bahagian atas badan membesar tetapi lengan dan kaki seolah mengecil. Kesan lain termasuk lemah otot dan kesan pada kulit yang serius iaitu sindrom Stevens-Johnson.

Deksametason digunakan untuk mengubati sakit lutut, sakit urat, letih, sakit bahu, bengkak ringan, sakit pinggang dan lenguh-lenguh seluruh badan. 

Walaupun yang berlaku, aku tetap menyebelahi DLCW. Beliau telah banyak bekorban untuk negara. Tidak keterlaluan kalau aku katakan Dikotak fikirannya hanya ada badminton dan negara sahaja. Mungkin apa yang berlaku ada hikmahnya. 2 tahun pergantungan adalah satu jangkamasa yang agak lama. Apa yang akan pihak BAM dan MSN akan lakukan dengan ketiadaan DLCW?. Siapa yang mampu mengantikan tempat beliau? Semua persoalan yang sangat menakutkan bagi peminat-peminat sukan badminton tanahair.

Kepada DLCW gunakan masa rehat ini sebaik mungkin. Semoga selepas ini anda kembali, anda mampu untuk mengegarkan kembali arena badminton dunia. 



No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...