Tuesday, November 10, 2015

Kelaparan Melanda

Kartun Ninja Lego betul-betul menjadi kegilaan anak-anak kecil zaman masa kini. Tidak seperti zaman aku kecik-kecik dulu, Doremon, Kickers, dan Thundercat menjadi tatapan setiap hari. Afi Darwisy tidak terlepas dari kegilaan kartun-kartun lego zaman masa kini. 

Hinggalah pada suatu malam di mana sang ibu sedang asyik bermain permainan di telefon bimbitnya.
"Ibu.. Afi lapar", Ujar sang kecil di sisi ibunya di dalam bilik.
"Ibu tak masak hari ni, makan mee ye", jawab ibunya sambil tersenyum.
"Tak nak.... Afi nak nasi", dengan muka hampa sang kecil berlalu pergi.
Sang kecil menyambung semula menonton DVD yang baru di beli. Donat gergasi yang dibeli oleh sang ibu  tidak dipandang oleh nya walaupun ada disebelah.

Selang beberapa minit terdengar peti sejuk di buka. Sang ibu bersuara. 
" Afi buat apa tu?" Tanya sang ibu. 
"Afi tengok lauk dalam peti, tapi tak ada apa," jawab sang kecil sambil menutup peti sejuk dengan hampa. 


Sang kecil kembali parking di hadapan televisyen menonton cerita kartun kegemarannya dengan wajah yang sedikit hampa. Akhirnya donat gergasi yang dibeli oleh ibunya petang tadi menjadi santapan mengisi perut yang sedang dalam kelaparan. Tidak cukup dengan itu seketul ayam KFC yang berbaki pada hari semalam turut menjadi santapan sang kecik di malam hari. Oleh kerana kelihatan seperti tidak cukup dengan apa yang ada akhirnya sang ibu mengalah lalu menuju ke dapur untuk mengoreng mee. 


Sememangnya sang kecil ini jika sampai saat dia inginkan makanan bertambah-tambah dia akan masukkan ke dalam mulutnya. Tapi kalau dia kata tak mau, tak payahlah nak suruh atau paksa, memang dia tak kan makan sehinggalah perut terasa lapar. Sebab tu kat rumah sekarang ni ada sahaja makanan yang boleh dimakan tatkala kami bertiga beranak kelaparan. 

Monday, November 2, 2015

Model Cilik Ku


Afi Darwisy kalau dihadapan kamera memang excited tetapi hanya beraksi di hadapan kamera ayahnya sahaja. Kalau ada orang lain kompom sang kecil ini akan hanya berada di sisi aku sahaja. 

Tidak perlu disuruh atau diarahkan sang kecil yang bernama Afi Darwisy ini akan terus beraksi dengan pelbagai gaya. Dan pastinya gaya mimik mukanya adalah pose wajib. Tidak susah untuk mengayakan sang kecil ini, hanya beri tahu macam mana dan bagaimana dia terus akan beraksi. 


Itu belum lagi kalau kamera di tangannya.  Pelbagai style dia akan buat yang tak terfikir dek akal pun dia akan lakukan. 

Terima kasih Allah, terima kasih isteriku, terima kasih Afi Darwisy



Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...