Thursday, December 29, 2016

Selamat Hari Lahir Sayangku


Ya Allah hari ini ku ucapkan Selamat Ulang Tahun pada isteriku yang dikasihi. Mudah-mudahan kami dapt melindungi jalinan yang tulus suci ini berlandaskan keyakinan cinta yang kuat hingga satu diantara kami pulang ke hadapanmu. 
Ya Allah mudah-mudahan beliau semakin sayang kepadaku, serta keluargaku, serta sudah pasti padamu ya Allah.
Mudah-mudahan aku sentiasa menjadi orang pertama yang disandarkan saat beliau sedih mahupun suka.
Dengan penuh rasaku padamu ku ucapkan buat kali kedua Selamat Hari Lahir buatmu sayangku. Terima kasih kerana menjadi tulang rusukku sepanjang hayatku. 

Saturday, December 24, 2016

Pancutan Klimaks V83FC


Untuk membentuk sebuah pasukan yang mantap bikan sahaja terpandang ke arah sponsor nya yang besar bagaikan mengalirnya air sungai Kuantan, tetapi bagaimana pihak pengurusan menguruskan sesebuah pasukan tersebut supaya menjadi sebuah pasukan yang disegani. Buah fikiran dan percambahan idea dari banyak kepala perlu disatukan menjadi satu keputusan supaya keputusan itu tidak mendatangkan masalah kepada pasukan. Brianstorming dan cadangan daripada individu lain juga diperlukan supaya perasaan 'kepunyaan' ada di dalam setiap insan yang seragam menyarungkan lencana di dada. 

Itulah yang dilakukan oleh V83. Sebuah pasukan bola sepak yang kecil tetapi mempunyai hati yang besar. Sebuah pasukan yang tidaklah hebat seperti pasukan lain tetapi mempunyai pengurusan yang melebihi pasukan negeri.  Tidak dapat disangkal lagi perjalanan yang mengikuti langkah yang teratur pastinya akan melangkah bergaya suatu hari nanti. Itulah hukum alam di mana dari 'zero to hero'. 

Aku juga sudah mula terjebak dengan pasukan ini kerana aku juga 83. Pada sebelumnya aku hanya dengar-dengar dan  mengintai laman sosial mereka. Bukan apa pendirian aku, jika ada individu yang betul-betul bersungguh untuk menaikkan martabat bola sepak negara aku perlu balas jasa beliau dengan komitmen kita. Sedangkan aku ini lara bab komitmen. Yelah banyak lagi komitmen yang perlu aku selesaikan terutama yang hakiki. Tetapi jika sudah jodoh itu tidak kemana orang tua-tua kata. Kini aku mengisi kekosongan posisi penjaga gol bagi pasukan ini. 

Oh lupa pulak aku, apa ke benda v83 ini? V83 adalah merupakan sebuah pasukan bola sepak yang terdiri daripada mereka-mereka yang lahir pada tahun 1983. Di mana pada suatu masa dahulu mereka ini pernah menjadi musih antara satu sama lain. Musuh yang diperkatakan adalah mereka berlawan antara satu sama lain untuk memenangi kejohanan bola sepak sekolah-sekolah 15 tahun dahulu 10 tahun dahulu. Kini mereka di bawah satu bumbung bukan Pahang, jauh sekali Malaysia tetapi V83. 



Apa yang aku nak contengkan hari ini adalah kisah ceritera awayday kami yang pertama iaitu ke Kuala Lumpur bagi perlawanan persahabatan menentang RTM FC. Saat itu aku bagaikan seperti seorang pemain bola sepak yang berstatus negeri. Sang Pie berulangkali menyatakan "kita ni nombor dua bawah Pahang"  seawal pagi kami di bawa ke Kuala Lumpur dengan menaiki van siap dengan sticker di hadapan. Tidak cukup dengan itu dibekalkan dengan baju yang seragam bagi menampakkan bersatunya V83. 

Kuala Lumpur tersergam indah kotaraya yang penuh dengan dugaan dan cabaran di dalam kamus hidup aku kini aku jejaki lagi bersama V83. Setiba di Kuala Kumpur destinasi pertama persinggahan kami adalah The Zone. Fuh korang percaya atau tidak kami diberi penginapan yang bertaraf pemain liga super gua cakap luuu. Tepat jam 3.30 petang kami bergerak ke Angkasapuri dengan memakai pulak kit warm up fuhhh gile memang gile kalau korang nak tahu kawan tak bawak baju lain pun melainkan baju yang telah dibekalkan. 


Tapi sayang seribu kali sayang apabila sampai di angkasapuri lokasi pertarungan yang akan dimulakan pada jam 5.00 petang hujan yang turun menambahkan lagi kemurungan di wajah-wajah para pemain dan pengurusan. Padang yang tidak diselenggara dengan baik menjadi medan pertempuran di antara dua pasukan tetapi apa kan daya perjuangan perlu diteruskan inilah yang dikatakan kekuatan fizikal dan mental.


Bola itu bulat menang kalah setiap pemain harus terima kerana telah memberi 150 peratus dari tahap sebenar. Kekalahan 0-1 ke atas RTM FC membuatkan para pemain V83 semakin bersemangat untuk memperbaiki diri. Pada sebelah malam pula kami di sajikan dengan nasi Arab di Al-Rawsha Restoran. Kelaparan yang ditahan daripada tengah hari kini hilang dengan serta merta. Kambing, ayam, ais kream dan sebagainya memenuhi setiap sudut di dalam perut ke semua yang hadir. 


Begitulah ceritera V83 berkunjung ke Kuala Lumpur bagi siri perlawanan persahabatan. Dan bagi sesiapa yang lahir pada tahun 1983 kalau inginkan baju 1983 bolehlah membuat pembelian menerusi laman rasmi sosial V83 iaitu hanya menaip V83 FC di Facebook dan tinggalkan pesanan di sana. 


Lupa nak memperkenalkan jurulatih yang sudi untuk memberi tunjuk ajar kepada kami iaitu Coach Farid. Dengar-dengar cerita V83 akan ke Indonesia pulak untuk siri perlawanan persahabatan menentang kelab di sana. Sesunguhnya untuk membalas budi baik semua yang sponsor V83 bukan sahaja dengan kemenangan tetapi dengan komitmen dari setiap pemain dan juga disiplin yang tinggi ditambah pula dengan semangat kekeluargaan di antara satu sama lain. Terima kasih Muaz sudi ajok aku join team ini dan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua sponsor V83 terutama Asturi Truck & Crane Sehingga berjumpa lagi di ruangan contengan yang lain.


Saturday, December 17, 2016

PERR Pahang Luar Biasa


Mereka datang dari pelbagai kelab dan persatuan. Mereka hadir dengan satu matlamat. Mereka melangkah dengan satu suara. Demi lencana di dada. Pasukan Piala Emas Raja-Raja Pahang 2016 di bentuk oleh Ketua Jurulatih Kuantan FA iaitu, Zulhamizan Zakaria. Seorang jurulatih yang tidak asing lagi bagi arena bola sepak di Pahang suatu masa dahulu. Beliau dibantu dengan barisan kejurulatihan dan staf Kuantan FA dan dinaungi oleh Dato' Syed Mohsin sebagai pengurus pasukan. 

Di atas kertas dilihat sememangnya Pahang mampu layak ke pusingan kalah mati apabila diundi bersama Singapura, PDRM dan Penang di kumpulan A yang beraksi di Stadium Darul Makmur. Tetapi bola itu bulat, perlawanan awal ramai yang memperkatakan mengapa Pahang tidak melangkah mudah menewaskan pihak lawan. Pahang diperkuat dengan pemain senior seperti Fauzi Roslan merupakan pemain Liga Super Pahang dan Ilham pemain Kuantan FA Liga Premier. Hanya menang 1-0 menentang Penang. Kemudian membelasah Sungapura 5-0 sedangkan ianya mampu sehingga 10-0. Dan perlawanan terakhir peringkat kumpulan 2-0. 


Melangkah ke perlawanan kalah mati rentak mereka mula berubah.  Ungkapan "King of Comeback" sememangnya sinonim dengan Pahang Darul Makmur di mana tatkala menentang Negeri Sembilan di suku akhir dan seterusnya Kuala Lumpur di Separuh Akhir. Mereka tewas di gelanggang sendiri tetapi bangkit di arena lawan dengan penuh bergaya. Secara pandangan kasar pemain-pemain yang dipilih oleh Coach Zul adalah merupakan pemain-pemain muda yang boleh diibaratkan seperti mempunyai 2 jantung. Dan rata-rata para pemain adalah pemain muda yang dipilih dari Liga Kuantan, Shahzan Muda, Piala Presiden, Pahang Liga Super dan juga Kuantan FA. 


Tanggal 13 Disember 2016 para pemain muda ini melangkah bergaya memasuki Stadium Darul Makmur bagi perlawanan akhir Piala Emas Raja-Raja 2016 menentang PDRM. Dua pasukan daripada kumpulan yang sama diperingkat kumpulan kembali bersua bagi merebut piala yang berprestij bagi kejohanan yang diadakan setiap tahun ini. 


90 minit perlawanan para penyokong yang membanjiri Stadium Darul Makmur sekitar 5000 orang dihidangkan dengan mutu permainan yang sangat tinggi okeh anak muda Pahang. Penggunaan "simple football" dengan hantaran-hantara pendek dan sekali sekala melambung ke penyerang membuatkan air hujan yang jatuh ke badan tidak dipeduli dan dihiraukan. 


Kojie atau Fauzi Roslan muncul sebagai wira kepada skud Pahang dengan 4 jaringan membantu Pahang menjadi juara Piala Emas Raja-raja 2016. Pemain yang berasal dari Pekan, Pahang itu akan berhijrah ke Melaka United bagi musim baru meninggalkan kampung halaman bumi kelahiran beliau demi sesuap nasi untuk keluarga tercinta. 


Sokongan padu daripada penyokong juga memeriahkan lagi suasana tidak lupa kepada ahli keluarga yang hadir. Cuba kita berfikir dengan secara logik apabila di atas padang anak-anak jati yang menyarungkan lencana di dada beraksi, pastinya ahli keluarga mereka akan hadir memberi sokongan. Sebelum ini mungkin kita tidak mengenali siapa Hariz Fazrin, siapa Ilham, siapa shahrul Nizam, Siapa Baqiuddin dan siapa Nabila Khan. Mereka ini lah yang tekah mewarnai pasukan muda ini untuk menjuarai dan menjulang piala yang diidamkan oleh pasukan lain. 


Sesungguhnya kemenangan mereka bukan sekadar separuh daripada para pemain mempunyai jantung dua tetapi sikap untuk membuktikan mereka adalah yang terbaik dan inilah bakti pertama mereka untuk Pahang tercinta. Kemenangan 6-2 diperlawanan akhir menewaskan PDRM seperti tidak logik tetapi itulah realitinya berkat kesungguhnya, disiplin dan restu keluarga. 


Tahniah dan terima kepada semua pemain, tahniah dan terima kasih kepada semua kejurulatihan, tahniah dan terima kasih kepada pihak pengurusan dan tahniah serta terima kasih yang tidak terhingga kepada para penyokong. 

Friday, December 16, 2016

Hebatnya Restu Ibubapa


Hadis Sahih Bukhari menjelaskan, seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW, maksudnya : 'Siapakah yang wajib kita hotmati dan kasihani selepas Allah SWT dan Nabi'? Jawab Nabi, Ibu kamu. Selepas itu? Ibu kamu. Selepas itu? Ibu kamu. Dan kali keempat lelaki itu betanya 'selepas itu'? Jawab Nabi, ayah kamu.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : "Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa"


Sehebat mana kita setinggi mana darjat kita pokok pangkalnya restu daripada ayah ibu perlu diutamakan perlu dipohon supaya apa sahaja yang kita lakukan mendapat keberkatan daripada mereka dan juga dari pencipta kita Allah SWT. 


Kita hebat beraksi di padang hijau. Kita hebat menanduk, kita hebat mengelecek, kita hebat mempertahankan pintu gol kita daripada ditembusi kita hebat menjaringkan gol dan kita hebat menjulang piala yang menjadi rebutan pasukan yang bertanding. Tetapi pernah atau tidak, kita hebat di dalam memohon restu dari seorang ibu dan seorang bapa. Tatkala ini airmata seorang ibu melihat anak-anak mereka berjaya mengalir membasahi pipi kedut mereka. Mereka bangga anak yang dikandungkan 9 bulan 10 hari memperoleh kejayaan dan lebih membanggakan mereka kejayaan itu dimulai dengan restu dari mereka yang tidak pernah mengeluh tatkala membesarkan anak-anak kesayangan mereka. Jangan biarkan ianya menanggis kerana kegagalan, tapi biarkan ianya menangis kerana kejayaan. 



Wednesday, December 14, 2016

Generasi Kuala Lipis


Kuala Lipis kembali melahirkan bakat-bakat yang luar biasa di dalam arena bola sepak Malaysia. Sebelum ini hanya nama Azamuddin Akil sahaja yang meniti di bibir daerah yang jauh ke Barat Daya tetapi kini nama seperti Hariz Fazrin, Baqiuddin, Iskandar Zulkarnain dan lain-lain lagi mungkin akan menjadi bualan peminat-peminat bola sepak di Malaysia. Kesemua bakat-bakat ini berada di pelbagai posisi dan rata-ratanya berumur 20-an. Justeru itu perjalanan karier mereka masih jauh. Di dalam melahirkan seorang pemain yang berbakat bukan sekadar menghantar berlatih ke luar negara atau beraksi bersama kelab-kelab terkemuka. Cukup sekadar dilapangan yang kecil tetapi impaknya cukup besar. Bagi mereka tatkala jersi yang seragam di sarungkan ke badan mereka dan sedara tidam langsung lencana tersergam indah tepat di dada, bola dikaki ibarat seperti di pegang di bawa berlari. Tidak gentar dengan cuaca alam ciptaan yang maha esa mereka beraksi dengan penuh komitmen. Tidak kecut bersaing bersama pihak lawan yang lebih besar dan berpengalaman tetapi ketenangan di dalam pemikiran mampu mengatasinya. Di harap kecemerlangan ini tidak tersampuk di tengah jalan. Bersiap sedia untuk berbakti mengorak langkah menyusun rentak tari di padang yang menghijau. 

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...