Sunday, June 14, 2020

Gadis Bertudung Singkat


Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh meja dan kerusi batu ihsan dari Persatuan Ibubapa dan Guru Sekolah Menengah Kebangsaan Orang Kaya Diraja. Gelak ketawa flasback cerita tompok merah di kain Faizah menjadi bualan waktu rehat tersebut.

"Amir cuba aok tengok budok tu" tanya Sham dengan dialek pekat Kuala Lipis.
"Yang mana? Aok ingat dengan muncungkan mulut busuk aok tu keh tahu budok mana se..."
"Laa mulut aku pulak aok maki, tu yang tinggi-tinggi tudung singkat tu dekat pokok bunga  kertas tu" Sham menambah muncung bibirnya sekali ganda.
"Weh lawo weh" ujar aku hinggakan nasi lemak ayam goreng kegemaran aku tak masuk ke mulut tetapi jatuh ke tanah.
"Tinggi, muka putih merah-merah, bibir berlekuk tengah ditambah dengan hidung yang mancung" tambah aku lagi.
"Woiii yang aok pegang batang hidung aok kenapa, takkan berhingus tengok budok tu" tepuk Bulat yang dari tadi pelahap abiskan nasi lemak aku sebelum kesemuanya jatuh ke tanah menjadi santapan si tompok kucing makcik kantin. 

Kringggg..!!! Tamat sesi persekolahan hari ini. Tapi aku seperti biasa tidak terus balik sebab petang nanti ada latihan bola baling. Tinggal sebulan jer lagi untuk Kejohanan Bola Baling peringkat Daerah Lipis. Kali ini aku taknak kecewa lagi. Aku mesti pastikan sekolah aku jadi juara. Jadi untuk mengisi masa yang terluang tu aku, Sham termasuk Bulat walaupun dia bukan dalam pasukan tetapi disebabkan kita orang ni kawan rapat jadi dia lepak sekali boleh jugak dia siapkan kerja sekolah sambil mengulangkaji pelajaran. 

Kelas 5 Bakawali merupakan kelas yang paling strategik untuk bebudak lelaki usha awek-awek balik sekolah atau keluar rehat mahupun pergi ke tandas sebab terletak di koridor jalan utama. Kelibat awek tudung singkat yang aku nampak rehat tadi memalingkan kepala aku secara automatik ke arah pintu kelas. Sempat sepasang mata bertentangan dan seukir senyuman dilemparkan.

"Hoi.. ko senyum benda buang tabiat ke? Ko dah malukan aku tadi ko senyum-senyum pulak" jerkah Faizah.
"Amboi manisnya bahasa berhoi hoi, patut la tak dapat petanda bila nak keluar, tah basuh ke tidok benda alah tu" balas aku kegeraman. 
Berderai gelak ketawa geng nakal penutup sesi persekolahan hari tersebut. 

Adeh kacau stim sungguh la baru nak main mata dengan budak tadi dah ada roadblock tengah jalan. Roadblock tompok bendera Jepun pulak tu. Orang tua-tua kata kalau dah jodoh tak kemanakan. Petang tu kelibat budak perempuan tadi aku nampak lagi, tapi kali ni di gelanggang bola jaring bersebelahan dengan padang bola baling tempat aku jalan latihan. 

"Tepat pilihan budak ni main bola jaring, cukup tinggi dan nampak bakat dia walaupun baru tengah ikat tali kasut" bisik aku dengan hati kecilku. 
"Amir budak tu la, budak tuuu" si muncung beraksi. 

Sham ni memang ada bakat bab muncungkan mulut dia. Agak-agaknya la kan kalau dia ni cemolot dengan bini dia nanti sesak nafas bini dia nanti, tersenyum sinis aku. 

"Ye ye aku nampok, aku tak buta lagi nak nak memang wajah dia dah terpahat kat sanubari aku ni" 
"Hai Amir aok nak try jugok ker? Kang tak pasal-pasal aku kena jadi peneman aok bergayut kat pondok telefon" Sham mengungkit kisah silam aku. 

Setiap tahun aku akan terpilih untuk mewakili daerah dalam sukan bola baling. Nak cakap aku ni hebat sangat tidak la jugak tapi mungkin disebabkan ketinggian aku dan kemampuan aku menjaringkan gol sebelum badan aku jatuh ke rumput membuatkan nama aku sering disenaraikan mewakili daerah. Yang pasti kali ini aku nak nama sekolah aku jadi juara. Letih la setiap tahun asyik kalah dengan SMK King Arthur di perlawanan akhir. Tapi memang diaorang hebat, main bola baling dah macam main bola keranjang. Ada sekali tu tengah buat benteng, boleh pulak pemain kiri kanan dia melintas depan gol pasukan aku untuk mengelirukan penjaga gol aku. Tapi kali ini aku dah tahu macam mana nak patahkan strategi diaorang. Tunggu dan lihat je nanti. 

Tinggal seminggu jer lagi kejohanan akan bermula. SPM pulak tak lama jugak. Jadi kena pandai-pandai la bahagi masa untuk akedamik dan sukan. Untuk jadi seorang pelajar yang cemerlang bukan sahaja di atas kertas peperiksaan tetapi kena hebat juga di dalam kokurikulum barulah betul diberi gelaran pelajar cemerlang. 

"Amir petang ni kita balik dengan bas lah boleh tak?" Bulat mula buat muka kesian dia. 
"Aok ni Bulat mengalahkan kitaorang yang kena lari 20 pusingan padang pulak nak manja naik bas" aku mengejek sambil kembongkan pipi menandakan bulat. 
"Ah ah Bulat, aok kata aok nak simpan duit nak beli set patung Blech" tambah si Sham. 
"Memang la tapi hari ni keh rasa letih sangat nak bawak badan keh ni balik rumah" 
"Tak de tak de, kita balik jalan kaki, sekurang-kurangnya ada jugak senaman untuk aok, parok sangat dah keh tengok badan aok ni". 

Sebenarnya kalau nak dikira dengan ukuran kilometer boleh tahan jauh jugak kome ni nak balik rumah. Tapi kalau ikut sifir rutin harian, naik turun bukit 2 kali dah nampak bumbung rumah. Kome bertiga ni sebenarnya duduk setaman. Rumah aku dengan Bulat selang 4 biji cuma Sham jer la lebih letih sikit sebab selang 3 lorong. 

Sebenarnya hari tu pilihan aku untuk menidakkan pelawaan si Bulat naik bas memang tepat. Gadis tudung singkat yang aku perhatikan selama ini turut sama berjalan kaki untuk pulang ke rumah. 

"Amir!! Amir!!" 
"Yeee Yeee keh nampak, keh tak buta lagi" potong aku sebelum sempat si Sham memuncungkan mulut dia. 

Saraf otak aku berhubung diantara satu sama lain sama laju tatkala aku merancang strategi untuk menang di perlawanan persahabatan bola baling dengan sekolah sebelah tadi. Kaki aku semakin laju mengejar si tudung singkat bersama kawan dia meninggalkan Bulat dan Sham. Kalau tadi saraf otak aku berhubung dengan laju sekarang jantung aku pulak jadi laju. 

Goooolllllll jaringan emas aku berjaya menjulang nama sekolah aku menjadi juara Kejohanan Bola Baling peringkat Daerah tahun 2009. Sujud syukur aku di atas padang setelah berhempas pulas mengalahkan SMK Padang Sultan. Berpuluh ucapan tahniah dari teman sekolah yang datang memberi sokongan dan pastinya ucapan tahniah daripada seseorang yang paling aku tunggukan. Kelibat si gadis berbaju biru bertudung putih bersilang ke leher menampakkan tulisan Adidas di hadapan baju datang mendekati aku. 

Perkenalan semasa pulang dari perlawanan persahabatan ari tu menjadi titik permulaan aku mengenali gadis yang awalnya aku panggil gadis tudung singkat. Rupanya rumah dia tak jauh pun dari rumah aku dan dekat sangat dengan rumah si mulut muncung Sham. Patut la hari tu Sham ada bagi tahu dia dapat jiran baru. Anak pegawai polis yang baru berpindah dari Melaka. Semenjak hari tu juga aku rajin ke rumah Sham kononnya lepak-lepak tapi sebenarnya hajat di hati mencari gadis pujaan hati. 

"Erkk awak balik jalan kaki?" sapa aku setelah dapat mengejar dari belakang. 
"Eh abang Amir, ingat siapa tadi" jawab Sarah dengan sekuntum senyuman. 
Aik dia tahu nama akulah, bisik hati aku. 
"Macam mana awak tahu nama kawan" tanya aku sambil menyisip rambut yang sudah mula panjang. 
"Ala dengar kawan-kawan abang panggil masa latihan kat padang" 
Alamak rupanya dia usha aku jugaklah, tercipta satu senyuman yang paling lama khas buat Sarah. 
"Maaf kalau kawan tak tahu nama…" 
"Sarah, nama saya Sarah" belum sempat aku bertanya dengan lebih lanjut dia dah bagi tahu namanya. 
"Ohh Sarah, cantik nama tu secantik orangnya" 
"Ada-ada je la abang ni" semakin laju langkah kakinya berjalan pulang. 

Saat yang paling berharga ni takkan aku nak lepaskan. Aku mengekori menyusun langkah penuh tertib sedikit laju bersaing kelajuan Sarah. Sekali sekala aku toleh ke belakang melihat Sham dan Bulat yang bagaikan memahami aku untuk aku jalan dahulu. 

"Kenapa Sarah balik jalan kaki hari ni?" tanya aku menyambung perbuatan. 
"Oh hari ni ayah tak dapat ambik sebab dia ada kerja, lagi pun tak jauh pun rumah Sarah kalau ikut jalan pintas, 2X turun bukit naik bukit jer" sambil menundingkan jarinya ke arah bukit yang tinggi mendaki ke rumah aku. 
"Eh Sarah duduk di Taman Lipis ker? Tanya aku dengan penuh semangat. 
"Aah ah. Ala dekat jer dengan rumah kawan abang tu, depan rumah dia jer" jawab Sarah sambil memuncungkan mulutnya ke arah Sham di belakang. 

Saat itu hati aku sangat gembira tak tergambar kegembiraan aku. Kalau selama ini waktu rehat dan semasa latihan di padang jer aku dapat mengintai kerana Sarah merupakan pelajar tingkatan 4 sebab itu laluan Sarah setiap jam 10.30 pagi dan waktu balik sekolah akan melalui koridor kelas aku, rupanya selepas ini setiap hari aku boleh mengintai. 

"Awak, tahniah tak sia-sia kerja keras awak selama ini" manis tuturkata diserikan dengan senyuman manis menampakkan lesung pipit di pipi kiri. 
"Terima kasih sebab datang bagi sokongan Sarah" balas aku sambil menghulurkan pingat kejuaraan kepadanya. 

Masa tu nak jer aku melompat peluk si gadis jelita yang selama ini selalu memberi semangat kepada aku tapi dibatasi dengan keimanan di jiwa. Semangat yang diberikan selama ini bukan sekadar ungkapan dari bibir lekuk di tengah sahaja, malah di hebat kan lagi dengan hadiah dan kadang-kadang kad ucapan hasil daripada tangan halus yang di reka sendiri. Sebab itu aku rasa Sarah adalah gadis istimewa yang luar biasa. 

"Woii Amir! Cepat la deme ajak bergambar ni, karang-karang la kalau nak bermanja pun" jerit si Sham. 

Ahhh potong la Sham ni tak muncung pulak bibir dia kali ni. Lamunan aku terhenti apabila mendapat panggilan telefon. Kelihatan nama sayang terpapar di paparan telefon bimbit. 

"Abang dah makan tengahari?" merdu suara dari muncung telefon bimbitku
"Belum kejap-kejap lagi abang turun makan, sayang dah makan ker? Tanya aku kembali. 
"Makan dah tadi mee sup, abang tu jangan lupa makan, sibuk macam mana sekali pun jangan skip makan ok" doktor peribadi aku memulakan hujahnya. 

Laman Facebook yang terpampang approve friend bernama Sarah Sulaiman aku renungkan kembali. Nak accept ke tidak nak accept ke tidak. Berkali-kali aku tanyakan pada diri aku sendiri. Gambar profile Sarah bersama 3 orang anaknya berbaju kurung biru bertudung lilit ke leher menampakkan kalung rantai berbatu permata merah membuatkan aku mengelamun lama throwback jauh ke belakang. Yang lepas biarkan lepas menjadi kenangan di dalam kehidupan. Tanda pangkah di bahagian atas komputer aku tekan dan mencapai telefon bimbit untuk turun ke bawah mengisi perut di waktu tengahari. 





Tuesday, May 26, 2020

Aidilfitri Luar Biasa

Setiap tahun pastinya setiap insan akan melompat-lompat untuk menyambut perayaan yang boleh dikatakan terbesar di dalam kalendar. Tidak lain dan tidak bukan adalah sambutan hari raya Aidilfitri. Rumah akan dihias cantik dengan kain langsir dari Jakel, pasu bunga dari SSF, perabut dari Hap Long Furniture, karpet dari KA Shariff dan pelbagai lagi. Tidak cukup dengan itu pelbagai kuih muih akan di siapkan sehingga tertinggal solat Terawih. Tak lupa juga baju raya yang di beli di ekspo atau di butik-butik pilihan. Ehh ada lagi.... habis semua member-member yang kerja bank di telefon untuk pasang kabel tukar duit raya. Belum ditambah dengan tempahan lemang, sate, dodol dan ketupat bagi mereka yang tak pandai nak buat sendiri.

Suasana itu adalah sinonim dengan perayaan hari raya setelah menjalani ibadah puasa selama sebulan. Tetapi tidak bagi tahun 2020. Segala-galanya berubah dengan sekelip mata sahaja. Masa ini masing-masing secara tidak langsung menuruti suruhan di dalam Islam yakni, bersederhana di hari perayaan. Langsir tukar yang 4 tahun lepas, itu pun kalau tukar la. Pasu bunga pulak di lap sahaja dengan kain buruk baju masa saiz badan M dulu. Perabut lama masih setia menjadi penyeri. Karpet yang telah di vakum, disidai di pagar rumah, jemur seharian. Balang kuih, alhamdulillah penuh dengan kuih raya yang boleh dimakan di hadapan tv ala-ala 'pop corn' di pawagam. Baju raya masih padan yang tahun lepas tak pun dua tahun lepas. Last sekali duit raya, tak terfikir untuk tukar. Makanan yang dikatakan tak pandai buat sendiri tu? Masih setia ditempah tapi lemang sebarang, ketupat segengam dan dodol dilupakan.

Segalanya adalah disebabkan wabak Covid-19 yang menyerang dunia. Selama 60 hari di kurung atas Perintah Kawalan Pergerakan. Di sambung pula dengan Perintah Kawalan Pergerakkan Bersyarat. Sehinggakan kemeriahan Aidilfitri kali ini seperti tidak bernyawa suasananya. Mana tidaknya, jika sebut hari raya tidak kira raya Aidilfitri ke AidIladha ker, Gong Xi Fa Cai ker, Deepavali ker, kalau dah nama perayaan mesti akan balik kampung bagi mereka yang tidak bertugas. Dan di hari perayaan pastinya kunjung mengunjung ke rumah keluarga, sanak saudara dan rakan taulan untuk bergosip bila nak kahwin? Anak belajar mana sekarang? Cantiknya baju raya, gelang tangan, beli di mana? Menjadi keutamaan sebelum ini, tetapi tidak kali ini. 

Tahun 2020, tiada istilah balik beraya kerana tidak boleh merentas negeri, nasib baik rentas daerah dibenarkan. Itu pun masih samar-samar boleh atau tidak. Kali ini juga tidak digalakkan untuk kunjung mengunjung seperti sediakala hanya aplikasi digital media menjadi penghubung persaudaraan. Sebelum ini sebulan Syawal diraikan, hari ini hanya sehari dibenarkan itu pun tidak melebihi 20 orang satu rumah dan perlu mengekalkan jarak sosial dan pematuhan 'Standard Operation Prosedur' (SOP). Serba salah jugak bila orang hulur tangan nak bersalam. 

Walaupun berbuih pihak berkuasa memaklumkan segala SOP tetapi masih ada yang berdegil. Akhirnya SOP yang pada mulanya dibenarkan ditarik balik. Ada juga kanak-kanak berduyun-duyun datang beraya. Aku halau sambil.... , 
"Mak ayah korang dah tak sayang korang ker? Nak korang mati sebab wabak Covid-19?" 
Belum masuk topik yang dewasa pun datang tayang kereta bersusun depan laman rumah. Akhirnya... Kena kompaun tak pasal-pasal. 

Hakikatnya wabak merebak atau tidak perayaan ini tetap boleh disambut dengan penuh kegembiraan dan ketakwaan kepada Allah S.W.T. Kita masih boleh kemas rumah untuk kebersihan tempat tinggal, masih boleh buat kuih raya untuk santapan sendiri, masih boleh mengayakan pakaian lama dan selfie bersama-sama sambil buat mulut itik dengan tangan tanduk kerbau, masih boleh bermaaf-maafan menerusi aplikasi zoom tak pun webex dan macam-macam lagi, malah masih boleh bagi duit raya dengan cukup mudah dengan hanya pemindahan menerusi aplikasi 'online banking' lagi mudah tak payah susah-susah cari sampul raya. 

Sememangnya Aidilfitri 2020 bersamaan 1441 hijrah kali ini akan menjadi lipatan sejarah kehidupan. Diharap wabak pendemik Covid-19 ini dapat dihapuskan dari terus bermaharajalela. Kita jaga kita. Kita jaga jarak sosial kita. Kita patuhi setiap arahan yang dikeluarkan. Cukuplah tahun ini kita berkorban segalanya dan kita doakan semuanya kembali normal seperti sediakala. 

Friday, May 22, 2020

Covid-19 peneman tahun 2020


Sepatutnya 18 Mac 2020 yang lalu aku telah mula mengarang sesuatu yang cukup luar biasa berlaku di Malaysia bahkan di seantero dunia. Tetapi aku buat relax sebab tanggal 21 Mac 2020 jatuh hari Sabtu iaitu hari cuti, maka teringin di lubuk hati kecil ku untuk melakukan aktiviti yang sedikit berlainan daripada tahun-tahun sebelumnya. Tetapi itulah, manusia hanya merancang tetapi segalanya dengan keizinannya, Allah yang maha kuasa. Segalanya terbantut di pertengahan harapan apabila wabak pandemik, Novel Coronavirus (Covid-19) yang sangat jahat sedang melanda dunia. 

Fasa demi fasa mula di umumkan oleh kerajaan bagi Perintah Kawalan Pergerakkan (PKP) 

18 Mac -  31 Mac 2020  fasa 1

01 Apr - 14 Apr 2020 fasa 2

15 Apr - 28 Apr 2020 fasa 3

29 Apr - 12 Mei 2020 fasa 4 

Setiap hari aku scroll Twitter Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk mengetahui info tepat dan terkini. Nak tengok info lain aku takut sebab saat-saat sebegini ramai nak jadi hero sebagai penyampai utama. 

Suasana yang cukup-cukup berbeza kali ini apabila dilarang keluar daripada rumah. Di atas jalan sunyi tanpa kenderaan. Di kota raya atau bandar lengang mengurangkan pencemaran udara dan bunyi. Kedai-kedai tertutup rapat. Urusniaga semua terbantut mengakibatkan ekonomi terjejas. Anak-anak tidak bersekolah, terlantar asyik bermain permainan digital. Orang dewasa sehingga tengahari baru kenal erti untuk mandi. Semuanya akan menjadi bualan dan bersemadi di dalam lipatan sejarah kehidupan. 

Rentetan ini berterusan sehingga melangkah ke Bulan Ramadhan dan esok lusa sahaja akan menyambut Aidilfitri yang mulia. Walaupun wabak ini semakin menunjukkan skala positif tetapi Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat menjadi SOP terkini bagi membendung wabak ini terus berleluasa mengugat kesejahteraan negara. 

114 kematian yang direkodkan sehingga penulisan ini ditaip bacaan Al-Fatihah dan ucapan takziah ku ungkapkan. Semoga ahli keluarga bersabar dan tabah menghadapinya. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Semoga wabak ini segera dapat dibendung supaya kehidupan akan kembali normal. Ohhhh terlupa pulak kepada geng 'frontline' yang bertugas tidak mengira waktu, berhempas pulas menangani wabak ini. Terima kasih yang tidak terhingga diucapkan kepada mereka, jasa dan bakti yang telah mereka curahkan tidak terbalas. Thank you again. 

Sebelum berhenti menaip aku nak bagi tahu korang supaya like page Afif Abdul Halim daripada The Malaysian Insight sebab gambar yang aku guna ini adalah hasil daripada beliau. Semua gambar-gambar yang padu sepanjang wabak ini bermaharajalela diabadikan di Page Facebook beliau. Terima kasih bradar kerana merakamkan setiap detik suasana wabak Covid-19 ini. Anda insan luar biasa. 

Friday, December 27, 2019

Bab 1 : Radio



Telah menjadi kebiasaan di dalam kamus hidup ku volume radio di dalam kamar hanya terpaku di nombor satu. Samar-samar lagu Jesnita daripada Kumpulan Exist berkumandang di corong radio hitamku. Teringin untuk aku kuatkan radio tersebut untuk menikmati setiap ungkapan lirik lagu Jesnita di kala terbayangkan wajah manis Afiza.

"Jesnita kali pertama terpandang wajah...", aku melayani perasaan di malam Jumaat.

"Haikal!!!! Tutup radio tu!! Belajar! Jangan nak dengar radio jer!!", jerit Mak Ngah Peah pangkat ibu saudara kakak ayah aku yang berlingkar di hadapan televisyen di ruang tamu.

Cepat-cepat aku tutup radio dan buat-buat mengulangkaji buku sejarah sedangkan di bawahnya tidak lain dan tidak bukan buku skrap yang telah aku buat sendiri untuk ku conteng cerita aku. Tidak dinafikan pengaruh komik Blues Untuk Aku betul-betul memainkan peranan utama apabila aku ingin berkarya dengan contengan cerita mahupun lakaran kartun ala-ala blues. 

Seminggu 7 hari kesemuanya dan seminggu itu jugalah jadual kehidupan aku bagaikan buah catur yang di susun rentak langkahnya. Pabila malam menyingkap tirai waktunya, tatkala kesemua kewajipan telah ku laksanakan, maka peneman setiaku hanyalah sang hitam yang  mendendangkan lagu-lagu yang diputarkan sayup-sayup kedengaran. Malam ini cerita-cerita cinta dari DJ yang bertugas. Diselangi dengan putaran lagu-lagu jiwang karat yang tangkap leleh mengimbau wajah-wajah keayuan gadis kelas sebelah. Siapa lagi kalau bukan Afiza. Biar pun aku tahu ianya cuma angan-angan tetapi aku puas dapat membayangkan matanya yang sepet, pipinya yang ditemani lesung pipit, hidungnya yang mancung mungkin kerana kacukan Pakistan, bibirnya yang berkilat segar mekar tatkala senyuman terukir dan dagunya yang runcing terdapat sedikit parut nakal mungkin terjatuh basikal.

Isyarat mata dan mulut kuarahkan kepadanya menandakan ada sesuatu di bawah meja. Tidak sempat ku nantikan senyuman mahupun jelir lidah, anak rambut di tepi telingaku terasa pedih di tarik oleh Cikgu Zaleha. Itulah kelebihan yang ada pada cikgu yang kecil molek tubuh badannya. Skill menarik sideburn memang kepakaran semenjak azali. Terangkat bahu bila jari kecilnya hinggap di lokasi yang menjadi kegemaran cikgu sejarah ala-ala Spa Q ni.

"Awak buat apa kat kelas orang lain ni?", senyuman sinis Cikgu Zaleha membuatkan aku terketar-ketar menjawabnya.
"Saya nak pinjam penyapu cikgu... Sakit cikgu sakit.. Adehh Adehh", semakin tinggi hikmat tarikan sideburn beliau maka semakin tinggilah badanku melonjak menahan kesakitan.

"Sejak bila pulak awak pandai menyapu ni Haikal? Setahu cikgu awak lah yang paling pemalas menyapu"

Fuhhh alhamdulillah akhirnya seksaan aku berakhir jua. Agaknya sudah tidak sampai nak menarik sideburn aku maka dilepaskannya.

"Cikgu, cuba cikgu tengok di belakang cikgu ada apa"? Kerakter aku bertukar menjadi seorang yang sangat berkeyakinan. 
"Ada apa? Siapa?" Cikgu Zaleha menoleh ke belakang. 

Sepantas kuda aku berlari masuk ke kelas aku sambil menyapu-yapu sideburn aku yang masih perit terasa bahangnya. 

"Haikalllllll!!!!! Sini kamu, oooo kamu kenakan cikgu ye" jari telunjuk Cikgu Zaleha dibengkok-bengkok memanggil ku. 
"Ala cikgu ni gurau-gurau takkan tak boleh. Nanti kalau saya dah habis belajar mesti cikgu rindu saya" ujar aku tersengih-sengih. 

Sememangnya aku merupakan seorang pelajar yang paling nakal di sekolah dan yang paling aktif. Semua aktiviti dan semua persatuan aku sertai tapi yang paling aku akan ingat sampai bila-bila adalah Persatuan Geng Geledah.

Keesokkan harinya buku-buku yang ada di bawah meja aku ada peneman baru. Aku ambik peneman baru buku ku itu dengan perasaan yang sungguh luar biasa. Malangnya hari tersebut masa bagaikan terlalu lambat untuk berputar. Setiap detik jam di tangan ku perhatian. Setiap saat jam di dinding ku jeling tajam.

Kringggg!!!! Kringgg!!!

Larian aku bagaikan acara 100 meter di lapangan padang sekolah. Tidak pernah berlaku aku menunggu ibu saudara ku hari ini kerana kebiasaannya muka ketat Mak Ngah Peah sering menjadi pandangan pertama aku apabila balik sekolah.

"Hahh!! Kenapa tak makan lagi nasi tu? Dah pukul berapa ni nak pergi KAFA pulak" suara Mak Ngah Peah memecah keheningan tengah hari yang panas.

"Sayaaaa... Tak selera makan la Mak Ngah, kepala macam pening jer ni" wajah paling menipu  aku cuba lakonkan.

"Dah tu tak pergi KAFA la tu?" soalan yang memang aku nantikan untuk hari ini.

"Saya rehat kat rumah la Mak Ngah, tak larat rasanya, kerja sekolah banyak pulak nak siapkan, malam nanti nak ulangkaji pulak" kalau tadi wajah penipuan kini wajah kesayuan beraksi.

"Oklah makan ubat tu kang, jangan main telefon pulak tak pergi KAFA tu kang", sambil bersiap untuk kembali ke pejabat.

Lampu brek Proton Saga Putih hilang dari padangan mataku. Peneman buku aku di sekolah tadi aku keluarkan dari beg. Aku masukkan ke tempatnya dan aku tekan butang 'play'.

"Sesungguhnya Haikal telah buat Fiza malu, tidak pernah terfikir cara Haikal gunakan ini untuk menyampaikan isi hati Haikal kepada Fiza.... Puas jugak Fiza mencari jalan macam mana nak mainkan kaset yang Haikal bagi ini, maklum lah rumah Fiza tiada radio. Tetapi cukup luar biasa, sememangnya Haikal adalah seorang lelaki yang berani dan kreatif tak salah lah kalau cikgu-cikgu sayang Haikal.... Ini pun Fiza pegi rumah sedara Fiza sebab Elin Sepupu Fiza tu dia ada 'Walkman' yang boleh rakam tu... 

Haikal.... Sebenarnya Fiza memang suka Haikal, cuma Fiza segan.. Fiza malu... Ye la kita ni siapa lah bukannya pelajar yang pakai baju biru seperti Haikal, bukannya atlet harapan seperti Haikal... Kalau betul Haikal sukakan Fiza... Haikal kena buktikan sesuatu... "

" arghhhh senyap pulak radio ni... Takkan habis dah... Tergantung ni", aku pusingkan kembali kaset tersebut mana tahu kalau-kalau tersangkut atau terlepas. 

"Belakang ke depan... Depan ke belakang... Sekali sekala bersilat jugak lah dengan radio hitam ni tepuk sana sini nak dengar penghabisan. Sah memang dia sengaja tak nak habiskan rakaman arghhhh", bentak hati kecil aku ketidakpuasan hati. 

Setiap masa aku dengar dan aku ulang, dengar dan aku ulang hinggalah keesokan paginya di sekolah senyuman manis dari Fiza menambah keyakinan dan semangat aku untuk terus menjadi pelajar yang cemerlang di sekolah. Terima kasih Fiza dan pastinya aku akan pastikan permintaan kamu akan aku tunaikan dan buktikan. Di hari tersebut pastinya sebentuk cincin akan ku sarungkan di jari manis mu. 


Monday, December 23, 2019

Gaji Sesuap Nasi


Tiada sesiapa yang bekerja kerana lilahitaala di zaman menjelang 2020 ini. Zaman yang kini di gembar gembur kan dengan kereta terbang dan kecanggihan teknologi bagaikan tidak seiring dengan pemikiran tentang pekerjaan yang tidak bergaji. Sememangnya perkataan yang mempunyai empat huruf ini adalah perkataan biasa tetapi besar maknanya kepada yang mengerjakannya.

Zaman kini semuanya perlukan duit. Masuk tandas dah semakin mahal sekarang. Makan nasi berlaukan sambal belacan pun ada harga add on RM0.50 untuk sambal belacan. Moralnya kesemua perkara perlukan duit pada hari ini. Dan bagaimana ingin mendapatkan duit? Ialah dengan bekerja. Ada yang bekerja 8 jam sehari, ada yang kerja 12 jam sehari malah ada yang bekerja 24 jam demi sesuap nasi untuk diri sendiri, demi sehelai pakaian untuk menutup aurat di badan, demi pendidikan anak-anak yang menjadi harapan dan tiang negara.

Ada juga yang kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Pagi segak bergaya dengan tali yang mencerut leher. Pabila malam bertukar dengan apron di badan menarik teh tarik buat pelanggan di tepi jalan. Kesemuanya hanyalah untuk satu perkataan iaitu duit. Kita tidak mahu bertuhankan duit tetapi kita perlukan duit untuk meniti hari-hari di bumi yang di pijak di langit yang dijunjung.

Lebih mengharukan bila status gaji itu tidak diketahui. Setiap hari menuju ke kaunter ATM untuk menilik nasib adakah masuk atau tidak. Kenapa tidak guna perbankan online? Bagaimana mahu menlayari di laman sesawang cimb click, maybank2u dan sebagainya jika bil telefon pun sudah mencecah 3 bulan tidak berbayar jangan kan nak check gaji masuk ke tidak, nak kumpul koleksi Pokemon pun tidak kesampaian.

Di kala ini juga aku terfikir kan sesuatu yang sering aku guna di dalam kata-kata ku. "Bukankah Allah telah berkata dengan jelas di dalam Al-Quran yang Allah tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya", bisik hati kecilku. Tetapi hakikat sebenarnya aku tidak mampu meniti hari demi hari yang mendatang. Ku pejamkan mata mencari penyelesaian, kelam, gelap tidak bercahaya. Tetapi ku cuba untuk memahami dan mendalami petikan dari Allah S.W.T. itu. Aku gagahi bahawasanya ianya masih di dalam kemampuan diri ku ini walaupun senyuman ku ukir, meratapi di dalam hati. 

Monday, September 23, 2019

Jom Buka Akaun Shutterstock... Semakin Mudah


Entri sebelum ini kawan dah menceritakan berkenaan bagaimana ingin membuka akaun Shutterstock. Rupa-rupanya Shutterstock dah tak seperti dahulu. Kini ianya semakin mudah dan teramat mudah. Sayang kalau aokmer sekalian tak mulakan buat tambah pendapatan.

Dulu kawan mulakan dengan 3 langkah utama, iaitu :
  1. BUAT AKAUN KITA SENDIRI 
  2. DAFTAR ID / BUAT PASSPORT
  3. SUDMIT 10 KEPING GAMBAR

Itu dahulu tapi sekarang daripada 3 itu hanya tinggal 2 sahaja itu pun terlalu mudah sebenarnya. Pastinya kita kena ada akaun kita sendiri iaitu akaun Shutterstock dan seperti biasa kita kena daftar ID kita tetapi yang menakjubkan adalah kali ini tidak perlu sudmit passport dah. Jadinya kalau sebelum ni aokmer rasa macam malas nak membayar RM200 untuk buat passport ini kali lah tidak perlu lagi.

Seterusnya kalau dulu kita kena sudmit 10 keping gambar, sekarang aokmer hanya perlu sudmit sekeping gambar jer untuk memulakan perniagaan di dalam taliban yang luar biasa ini. Senang atau susah?
Memandangkan sekarang semuanya boleh dilakukan menggunakan smart phone yang canggih munggis ni jadinya kawan share bagaimana ingin buka akaun Shutterstock hanya menggunakan smart phone kita.

1. Pastinya aokmer kenalah install aplikasi Shutterstock Contributor di Play Store atau Apple Store smart phone aokmer.
 
http://submit.shutterstock.com/?ref=3641519

2. Pengembaraan membuat akaun bermula dengan mengisi segala bukti akaun Shutterstock kita.

3. Selesai mengisi setiap apa yang diminta kalian akan dapat satu arahan untuk memverifikasikan akaun aokmer menerusi email yang telah diisi dengan lengkap sebentar tadi.

 

4. Apabila email telah disahkan aokmer akan meneruskan perjalanan memburu pendapatan online dengan mengisi setiap butir alamat, nombor telefon dan sebagainya lalu 'klik hantar'. Ayat luar biasa daripada Shutterstock adalah seperti gambar di bawah.

 

Apa lagi yang di tunggu? Aokmer tidak lagi perlu takut-takut kena denda kalau tidak lulus 7 daripada 10 keping gambar yang di hantar. Kerana sekarang hanya sekeping gambar sahaja untuk aokmer memulakan perniagaan baru yang pastinya halal. Aokmer juga tidak perlu nak beratur untuk buat buku passport dan mengeluarkan RM200 sebagai bayaran , lebih baik wang tersebut beli keperluan untuk menambah koleksi di dalam galeri stockphoto.


Segalanya atas aokmer sendiri kalau aokmer nak mulakan sesuatu yang baru di dalam kehidupan ayuh kita melangkah penuh bermotivasi dengan hanya berbekalkan smart phone anda mampu mengubah impian menjadi realiti. Jom kita berniaga di alam fana.

"Sharing is Caring, Caring is Loving"

Tuesday, September 10, 2019

Balang Maruku Di Stadium



Menjadi rutin aktiviti setiap malam minggu Aiman akan ke stadium untuk mengisi masa terluang menyaksikan perlawanan bola. Pastinya pasukan yang disokong olehnya adalah Pahang Darul Makmur. Tidak kira skuad Tok Gajah akan menentang siapa pastinya Aiman akan bersendirian ke stadium dengan berbekalkan sebalang makanan ringan. Jika hari itu terdapat maruku di dapur rumahnya atau kuih raya tahun lepas Aiman akan bawa sebagai bahan kudapan sepanjang 90 minit perlawanan berlangsung.

Tidak pernah ada yang menegur atau pelik dengan tindakan Aiman. Penyokong lain bersorak kegembiraan mahupun menghemburkan makian Aiman tetap setia menguyah setiap isi makanan yang dibawa. Pastinya wisel penamat ditiupkan menandakan perlawanan telah tamat dan isi kandungan balang yang dibawanya akan habis licin tanpa tinggal seulas. Malah kadang-kadang serbuk makanan juga akan habis licin bagaikan balang yang baru tanpa diisi dengan makanan.

Hari ini perlawanan akhir Piala Malaysia diantara Pahang menentang Kelantan pada 3 November 2013 menjadi perlawanan tumpuan Aiman. Berbekalkan tiket yang berjaya diperolehinya Aiman bersama teman berkongsi kenderaan menuju ke Stadium Shah Alam iaitu venue bagi perlawanan akhir tersebut. Balang makanan yang menjadi teman setianya tidak ketinggalan mengharungi perjalanan Lebuhraya Pantai Timur menuju ke Shah Alam. Kali ini pilihan Aiman adalah maruku pedas yang dibelinya sekampit besar di pasaraya Cowboy.

Jam 3 petang pintu gate mula dibuka bersusunlah penyokong kedua-dua pasukan beratur untuk memasuki stadium. Ketika inilah Aiman baru sedari bahawa sebarang bentuk botol tidak dibenarkan untuk dibawa memasuki stadium. Demi sebalang maruku sebagai peneman menonton perlawanan akhir Aiman keluar daripada barisan walaupun tinggal lebih kurang 10 orang sahaja lagi dihadapannya untuk mencari sesuatu bagi mengantikan balang marukunya. Lantas Aiman menuju ke gerai jualan yang berlambak di perkarangan stadium untuk meminta plastik bagi mengisi maruku yang telah di beli.


Bergema Stadium Shah Alam dengan sorakkan kedua-dua penyokong. Ada yang membawa bendera, ada yang membawa kertas bertulis 'gomo kelate gomo' dan tidak ketinggalan bagi penyokong Pahang. Perlawanan masih lambat lagi untuk dimulakan tetapi kehangatan sorakkan daripada para penyokong telah bermula semenjak pintu pagar stadium dibuka. Aiman seperti biasa slumber dan tenang di tempat duduk bersebelahan penyokong tegar Pahang 'Elephant Army' sambil mengeluarkan plastik marukunya untuk memulakan kunyahan menantikan perlawanan bermula.

Kruk krakk krrukk kraakk bunyi maruku di gigit di mamah dek gigi putih Aiman. Sehinggalah saat yang mengubah rutin Aiman tatkala di dalam stadium. Ketika semua penyokong berdiri, bersorak bernyanyi bersama Elephant Army Aiman semakin rancak menguyah maruku, menganggukkan kepala dan menghentak kaki mengikut irama lagu yang dinyanyikan oleh geng Elephant Army.

"Woiii!!!! Bangun la sorak, makan pulak dia" tegur Khai sambil menepuk bahu Aiman.
"Laaaa perlawanan bukan mula lagi, relax la" jawab Aiman slumber.


Saat itu kesemua penyokong Pahang berdiri sambil menyanyikan lagu dari Elephant Army. Saat itu juga banyak mata memandang ke Aiman yang sedak asyik menguyah maruku. Sekali lagi Khai menepuk bahu Aiman menyuruh bangun bersama dan sekali lagi Aiman buat tak layan dan tak ambil peduli. Sehinggalah....

"Dik bangun la dik Elephant Army nak buat Poznan tu" seorang bradar linkungan berumur 40-an menjerit ke arah Aiman.

Aiman hanya tersenyum sambil memberi isyarat sedang makan. Ketika itu juga Aiman tertanya-tanya apa ke benda Poznan tu? Oleh kerana sifat semulajadi Aiman adalah tidak kisah maka di biarkan teguran daripada bradar yang berjambang tadi.

"Budak bangun budak bila lagi kita nak sumbangkan keringat kita pada Pahang jom bangun", kali ini Aiman tersentak. Suara yang menegurnya sebentar tadi adalah daripada seorang pakcik tua yang sebaya dengan ayahnya. Ketika itulah Aiman berasa sangat malu. Dipandangnya ke kanan dilihatnya anak-anak kecil turut melompat memberi sokongan. Dipandangnya ke kiri kelihatan bradar tadi bersama keluarganya turut bersama-sama memberi sokongan. Dipandangnya ke belakang, pakcik tua bersemangat melompat bersama. Apa tah lagi yang jelas kelihatan dari hadapan kesemuanya melompat bergembira memberi sokongan yang tidak terhingga.

Aiman memandang kearah kedua-dua belah tangannya kelihatan debu-debu maruku yang dimakannya. Perasaan malu mula mengamit diri. Gema sorakkan semakin mengegarkan Stadium Shah Alam. Kaki yang di pijak terasa getarannya. Kesemua penyokong Pahang berpaling ke belakang sambil memeluk di antara satu sama lain. Kali ini Aiman tidak ketinggalan, maruku yang dibawa kembali mengisi kekosongan beg sandangnya dan akhirnya pelukkan bersama penyokong lain merealisasikan Poznan paling mengemparkan di mana kesemua penyokong yang telah mengisi segenap ruang tempat duduk Stadium Shah Alam bersama-sama melompat, berpelukkan, menghala ke belakang dengan diketuai oleh Elephant Army sambil melaungkan 'Demi Tok Gajah oooooo'.


Satu suasana yang lain daripada yang lain 90 minit perlawanan pada hari itu. Keringat yang membasahi badan Aiman diertikan sama seperti keringat 11 pahlawan yang sedang bertarung di atas padang nan hijau. Cukup menghairahkan cukup luar biasa. Piala di julang kegembiraan diraikan. Kaki melangkah keluar dengan penuh kebanggaan. Aiman menyeluk beg sandangnya lalu dibawa keluar plastik maruku yang masih banyak baki. Pertama kali di dalam hidup Aiman apabila keluar daripada stadium bekalannya masih berbakti tidak habis.
Sambil tersenyum sinis Aiman berbisik di dalam hati kecilnya.

"Tak mengapalah wahai Maruku pastinya kau akan habis sepanjang perjalanan pulang ke bumi bertuah Pahang Juara Piala Malaysia tahun ini."

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...