Tuesday, May 26, 2020

Aidilfitri Luar Biasa

Setiap tahun pastinya setiap insan akan melompat-lompat untuk menyambut perayaan yang boleh dikatakan terbesar di dalam kalendar. Tidak lain dan tidak bukan adalah sambutan hari raya Aidilfitri. Rumah akan dihias cantik dengan kain langsir dari Jakel, pasu bunga dari SSF, perabut dari Hap Long Furniture, karpet dari KA Shariff dan pelbagai lagi. Tidak cukup dengan itu pelbagai kuih muih akan di siapkan sehingga tertinggal solat Terawih. Tak lupa juga baju raya yang di beli di ekspo atau di butik-butik pilihan. Ehh ada lagi.... habis semua member-member yang kerja bank di telefon untuk pasang kabel tukar duit raya. Belum ditambah dengan tempahan lemang, sate, dodol dan ketupat bagi mereka yang tak pandai nak buat sendiri.

Suasana itu adalah sinonim dengan perayaan hari raya setelah menjalani ibadah puasa selama sebulan. Tetapi tidak bagi tahun 2020. Segala-galanya berubah dengan sekelip mata sahaja. Masa ini masing-masing secara tidak langsung menuruti suruhan di dalam Islam yakni, bersederhana di hari perayaan. Langsir tukar yang 4 tahun lepas, itu pun kalau tukar la. Pasu bunga pulak di lap sahaja dengan kain buruk baju masa saiz badan M dulu. Perabut lama masih setia menjadi penyeri. Karpet yang telah di vakum, disidai di pagar rumah, jemur seharian. Balang kuih, alhamdulillah penuh dengan kuih raya yang boleh dimakan di hadapan tv ala-ala 'pop corn' di pawagam. Baju raya masih padan yang tahun lepas tak pun dua tahun lepas. Last sekali duit raya, tak terfikir untuk tukar. Makanan yang dikatakan tak pandai buat sendiri tu? Masih setia ditempah tapi lemang sebarang, ketupat segengam dan dodol dilupakan.

Segalanya adalah disebabkan wabak Covid-19 yang menyerang dunia. Selama 60 hari di kurung atas Perintah Kawalan Pergerakan. Di sambung pula dengan Perintah Kawalan Pergerakkan Bersyarat. Sehinggakan kemeriahan Aidilfitri kali ini seperti tidak bernyawa suasananya. Mana tidaknya, jika sebut hari raya tidak kira raya Aidilfitri ke AidIladha ker, Gong Xi Fa Cai ker, Deepavali ker, kalau dah nama perayaan mesti akan balik kampung bagi mereka yang tidak bertugas. Dan di hari perayaan pastinya kunjung mengunjung ke rumah keluarga, sanak saudara dan rakan taulan untuk bergosip bila nak kahwin? Anak belajar mana sekarang? Cantiknya baju raya, gelang tangan, beli di mana? Menjadi keutamaan sebelum ini, tetapi tidak kali ini. 

Tahun 2020, tiada istilah balik beraya kerana tidak boleh merentas negeri, nasib baik rentas daerah dibenarkan. Itu pun masih samar-samar boleh atau tidak. Kali ini juga tidak digalakkan untuk kunjung mengunjung seperti sediakala hanya aplikasi digital media menjadi penghubung persaudaraan. Sebelum ini sebulan Syawal diraikan, hari ini hanya sehari dibenarkan itu pun tidak melebihi 20 orang satu rumah dan perlu mengekalkan jarak sosial dan pematuhan 'Standard Operation Prosedur' (SOP). Serba salah jugak bila orang hulur tangan nak bersalam. 

Walaupun berbuih pihak berkuasa memaklumkan segala SOP tetapi masih ada yang berdegil. Akhirnya SOP yang pada mulanya dibenarkan ditarik balik. Ada juga kanak-kanak berduyun-duyun datang beraya. Aku halau sambil.... , 
"Mak ayah korang dah tak sayang korang ker? Nak korang mati sebab wabak Covid-19?" 
Belum masuk topik yang dewasa pun datang tayang kereta bersusun depan laman rumah. Akhirnya... Kena kompaun tak pasal-pasal. 

Hakikatnya wabak merebak atau tidak perayaan ini tetap boleh disambut dengan penuh kegembiraan dan ketakwaan kepada Allah S.W.T. Kita masih boleh kemas rumah untuk kebersihan tempat tinggal, masih boleh buat kuih raya untuk santapan sendiri, masih boleh mengayakan pakaian lama dan selfie bersama-sama sambil buat mulut itik dengan tangan tanduk kerbau, masih boleh bermaaf-maafan menerusi aplikasi zoom tak pun webex dan macam-macam lagi, malah masih boleh bagi duit raya dengan cukup mudah dengan hanya pemindahan menerusi aplikasi 'online banking' lagi mudah tak payah susah-susah cari sampul raya. 

Sememangnya Aidilfitri 2020 bersamaan 1441 hijrah kali ini akan menjadi lipatan sejarah kehidupan. Diharap wabak pendemik Covid-19 ini dapat dihapuskan dari terus bermaharajalela. Kita jaga kita. Kita jaga jarak sosial kita. Kita patuhi setiap arahan yang dikeluarkan. Cukuplah tahun ini kita berkorban segalanya dan kita doakan semuanya kembali normal seperti sediakala. 

Friday, May 22, 2020

Covid-19 peneman tahun 2020


Sepatutnya 18 Mac 2020 yang lalu aku telah mula mengarang sesuatu yang cukup luar biasa berlaku di Malaysia bahkan di seantero dunia. Tetapi aku buat relax sebab tanggal 21 Mac 2020 jatuh hari Sabtu iaitu hari cuti, maka teringin di lubuk hati kecil ku untuk melakukan aktiviti yang sedikit berlainan daripada tahun-tahun sebelumnya. Tetapi itulah, manusia hanya merancang tetapi segalanya dengan keizinannya, Allah yang maha kuasa. Segalanya terbantut di pertengahan harapan apabila wabak pandemik, Novel Coronavirus (Covid-19) yang sangat jahat sedang melanda dunia. 

Fasa demi fasa mula di umumkan oleh kerajaan bagi Perintah Kawalan Pergerakkan (PKP) 

18 Mac -  31 Mac 2020  fasa 1

01 Apr - 14 Apr 2020 fasa 2

15 Apr - 28 Apr 2020 fasa 3

29 Apr - 12 Mei 2020 fasa 4 

Setiap hari aku scroll Twitter Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk mengetahui info tepat dan terkini. Nak tengok info lain aku takut sebab saat-saat sebegini ramai nak jadi hero sebagai penyampai utama. 

Suasana yang cukup-cukup berbeza kali ini apabila dilarang keluar daripada rumah. Di atas jalan sunyi tanpa kenderaan. Di kota raya atau bandar lengang mengurangkan pencemaran udara dan bunyi. Kedai-kedai tertutup rapat. Urusniaga semua terbantut mengakibatkan ekonomi terjejas. Anak-anak tidak bersekolah, terlantar asyik bermain permainan digital. Orang dewasa sehingga tengahari baru kenal erti untuk mandi. Semuanya akan menjadi bualan dan bersemadi di dalam lipatan sejarah kehidupan. 

Rentetan ini berterusan sehingga melangkah ke Bulan Ramadhan dan esok lusa sahaja akan menyambut Aidilfitri yang mulia. Walaupun wabak ini semakin menunjukkan skala positif tetapi Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat menjadi SOP terkini bagi membendung wabak ini terus berleluasa mengugat kesejahteraan negara. 

114 kematian yang direkodkan sehingga penulisan ini ditaip bacaan Al-Fatihah dan ucapan takziah ku ungkapkan. Semoga ahli keluarga bersabar dan tabah menghadapinya. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Semoga wabak ini segera dapat dibendung supaya kehidupan akan kembali normal. Ohhhh terlupa pulak kepada geng 'frontline' yang bertugas tidak mengira waktu, berhempas pulas menangani wabak ini. Terima kasih yang tidak terhingga diucapkan kepada mereka, jasa dan bakti yang telah mereka curahkan tidak terbalas. Thank you again. 

Sebelum berhenti menaip aku nak bagi tahu korang supaya like page Afif Abdul Halim daripada The Malaysian Insight sebab gambar yang aku guna ini adalah hasil daripada beliau. Semua gambar-gambar yang padu sepanjang wabak ini bermaharajalela diabadikan di Page Facebook beliau. Terima kasih bradar kerana merakamkan setiap detik suasana wabak Covid-19 ini. Anda insan luar biasa. 

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...