Tuesday, September 10, 2019

Balang Maruku Di Stadium



Menjadi rutin aktiviti setiap malam minggu Aiman akan ke stadium untuk mengisi masa terluang menyaksikan perlawanan bola. Pastinya pasukan yang disokong olehnya adalah Pahang Darul Makmur. Tidak kira skuad Tok Gajah akan menentang siapa pastinya Aiman akan bersendirian ke stadium dengan berbekalkan sebalang makanan ringan. Jika hari itu terdapat maruku di dapur rumahnya atau kuih raya tahun lepas Aiman akan bawa sebagai bahan kudapan sepanjang 90 minit perlawanan berlangsung.

Tidak pernah ada yang menegur atau pelik dengan tindakan Aiman. Penyokong lain bersorak kegembiraan mahupun menghemburkan makian Aiman tetap setia menguyah setiap isi makanan yang dibawa. Pastinya wisel penamat ditiupkan menandakan perlawanan telah tamat dan isi kandungan balang yang dibawanya akan habis licin tanpa tinggal seulas. Malah kadang-kadang serbuk makanan juga akan habis licin bagaikan balang yang baru tanpa diisi dengan makanan.

Hari ini perlawanan akhir Piala Malaysia diantara Pahang menentang Kelantan pada 3 November 2013 menjadi perlawanan tumpuan Aiman. Berbekalkan tiket yang berjaya diperolehinya Aiman bersama teman berkongsi kenderaan menuju ke Stadium Shah Alam iaitu venue bagi perlawanan akhir tersebut. Balang makanan yang menjadi teman setianya tidak ketinggalan mengharungi perjalanan Lebuhraya Pantai Timur menuju ke Shah Alam. Kali ini pilihan Aiman adalah maruku pedas yang dibelinya sekampit besar di pasaraya Cowboy.

Jam 3 petang pintu gate mula dibuka bersusunlah penyokong kedua-dua pasukan beratur untuk memasuki stadium. Ketika inilah Aiman baru sedari bahawa sebarang bentuk botol tidak dibenarkan untuk dibawa memasuki stadium. Demi sebalang maruku sebagai peneman menonton perlawanan akhir Aiman keluar daripada barisan walaupun tinggal lebih kurang 10 orang sahaja lagi dihadapannya untuk mencari sesuatu bagi mengantikan balang marukunya. Lantas Aiman menuju ke gerai jualan yang berlambak di perkarangan stadium untuk meminta plastik bagi mengisi maruku yang telah di beli.


Bergema Stadium Shah Alam dengan sorakkan kedua-dua penyokong. Ada yang membawa bendera, ada yang membawa kertas bertulis 'gomo kelate gomo' dan tidak ketinggalan bagi penyokong Pahang. Perlawanan masih lambat lagi untuk dimulakan tetapi kehangatan sorakkan daripada para penyokong telah bermula semenjak pintu pagar stadium dibuka. Aiman seperti biasa slumber dan tenang di tempat duduk bersebelahan penyokong tegar Pahang 'Elephant Army' sambil mengeluarkan plastik marukunya untuk memulakan kunyahan menantikan perlawanan bermula.

Kruk krakk krrukk kraakk bunyi maruku di gigit di mamah dek gigi putih Aiman. Sehinggalah saat yang mengubah rutin Aiman tatkala di dalam stadium. Ketika semua penyokong berdiri, bersorak bernyanyi bersama Elephant Army Aiman semakin rancak menguyah maruku, menganggukkan kepala dan menghentak kaki mengikut irama lagu yang dinyanyikan oleh geng Elephant Army.

"Woiii!!!! Bangun la sorak, makan pulak dia" tegur Khai sambil menepuk bahu Aiman.
"Laaaa perlawanan bukan mula lagi, relax la" jawab Aiman slumber.


Saat itu kesemua penyokong Pahang berdiri sambil menyanyikan lagu dari Elephant Army. Saat itu juga banyak mata memandang ke Aiman yang sedak asyik menguyah maruku. Sekali lagi Khai menepuk bahu Aiman menyuruh bangun bersama dan sekali lagi Aiman buat tak layan dan tak ambil peduli. Sehinggalah....

"Dik bangun la dik Elephant Army nak buat Poznan tu" seorang bradar linkungan berumur 40-an menjerit ke arah Aiman.

Aiman hanya tersenyum sambil memberi isyarat sedang makan. Ketika itu juga Aiman tertanya-tanya apa ke benda Poznan tu? Oleh kerana sifat semulajadi Aiman adalah tidak kisah maka di biarkan teguran daripada bradar yang berjambang tadi.

"Budak bangun budak bila lagi kita nak sumbangkan keringat kita pada Pahang jom bangun", kali ini Aiman tersentak. Suara yang menegurnya sebentar tadi adalah daripada seorang pakcik tua yang sebaya dengan ayahnya. Ketika itulah Aiman berasa sangat malu. Dipandangnya ke kanan dilihatnya anak-anak kecil turut melompat memberi sokongan. Dipandangnya ke kiri kelihatan bradar tadi bersama keluarganya turut bersama-sama memberi sokongan. Dipandangnya ke belakang, pakcik tua bersemangat melompat bersama. Apa tah lagi yang jelas kelihatan dari hadapan kesemuanya melompat bergembira memberi sokongan yang tidak terhingga.

Aiman memandang kearah kedua-dua belah tangannya kelihatan debu-debu maruku yang dimakannya. Perasaan malu mula mengamit diri. Gema sorakkan semakin mengegarkan Stadium Shah Alam. Kaki yang di pijak terasa getarannya. Kesemua penyokong Pahang berpaling ke belakang sambil memeluk di antara satu sama lain. Kali ini Aiman tidak ketinggalan, maruku yang dibawa kembali mengisi kekosongan beg sandangnya dan akhirnya pelukkan bersama penyokong lain merealisasikan Poznan paling mengemparkan di mana kesemua penyokong yang telah mengisi segenap ruang tempat duduk Stadium Shah Alam bersama-sama melompat, berpelukkan, menghala ke belakang dengan diketuai oleh Elephant Army sambil melaungkan 'Demi Tok Gajah oooooo'.


Satu suasana yang lain daripada yang lain 90 minit perlawanan pada hari itu. Keringat yang membasahi badan Aiman diertikan sama seperti keringat 11 pahlawan yang sedang bertarung di atas padang nan hijau. Cukup menghairahkan cukup luar biasa. Piala di julang kegembiraan diraikan. Kaki melangkah keluar dengan penuh kebanggaan. Aiman menyeluk beg sandangnya lalu dibawa keluar plastik maruku yang masih banyak baki. Pertama kali di dalam hidup Aiman apabila keluar daripada stadium bekalannya masih berbakti tidak habis.
Sambil tersenyum sinis Aiman berbisik di dalam hati kecilnya.

"Tak mengapalah wahai Maruku pastinya kau akan habis sepanjang perjalanan pulang ke bumi bertuah Pahang Juara Piala Malaysia tahun ini."

No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...