Wednesday, July 12, 2017

Kekalahan Itu Indah


Semua orang menyukai bintang-bintang di langit. Menyukai cantiknya warna sang pelangi. Namun bila ingin melihat kerlipan sang bintang, kita harus berdiri di kegelapan malam. Bila ingin melihat keindahan jaluran pelangi, kita harus rela melewati rinainya hujan. Demikian pula bila ingin melihat cahaya kemenangan. Kita harus sanggup melewati perjuangan, pergorbanan dan kekalahan. 


Dengan kekalahan, kita mengukur diri sendiri, mengukur keupayaan pasukan dan organisasi. Ianya mungkin belum sebaik yang kita harapkan selama ini. Niat dan ikhtiar belum benar dibenih. Masih ada rasa takbur itu, perasaan riak, ego menguasai diri. Masih ada rasa malas, bisikan untuk tidak bekerja dengan lebih keras, godaan untuk menepis niat yang suci serta ikhlas. Kekalahan membuat kita lebih banyak mencermin diri, demi menjadi insan yang lebih baik dan mengecap kejayaan hakiki.


Dengan kalah, kita telah satu melangkah melewati jalan menuju kemenangan. Yang perlu dilakukan hanya tinggal melewati langkah berikutnya. Dan kesakitan yang dirasai ini hanya terguris hari ini, tidak akan terasa di lain kali meniti kehidupan ranjau berduri.


Seperti kegelapan yang menyertai cahaya bintang, seperti hujan yang menyinarkan sinaran pelangi, kekalahan diibaratkan bagaikan lampu bateri yang menunjukkan jalan menuju kemenangan. Kalah itu indah percayalah.

No comments:

Post a Comment

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...