Wednesday, September 11, 2013

Sembang kedai kopi

Hari ni 11 September 2013, hari Rabu bersamaan 5 Zulkaedah 1434 hijrah. Hari ni jugak kawan ditugaskan di UTC Pahang Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat (LPPKN). Dan seperti biasa kawan akan melepak sebentar di Terminal Tomyam utk bersarapan pagi. Hari ini ditemani dengan sahabat kaunter JKM. Setelah berborak panjang sampai ke satu isu yang mengejutkan pankreas kawan.

Sahabat : "Kawe sebelom ni di RKK Kuantan", ujar beliau untuk memulakan isu 
Kawan  : "ohhh kawan dok leh la kerja situ sedih seh mengadap ke bebudak yang kecik lagi takdok                             ibubapa ni", ujar kawan sambil mengelengkan kepala.
Sahabat : "Kawe pun dok leh gok sebab tu kawan ditempatkan di unit asrama, dok mengadap lah bayi-bayi                  ni", balas member kawan ni.
Kawan  : "Dulu masa buat program kat sana kawan masuk sekejap jer, dok leh lama-lama", balas kawan
Sahabat : "Cuba aok fikir Roll (nama panggilan kawan dibibir beliau) ada sesetengah surat beranok diaorang                  ni, kat hagian tempat lahir tu ditulis dimana diaorang dijumpai", maklum beliau
Kawan  : "Eh guane tu,? Dok paham kawan?", sambil membetulkan kedudukan punggungku
Sahabat : "Contoh dok kalau anak tu jumpa kat ladang kelapa sawit, so nanti dekat surat beranak dia akan                    tertulis tempat lahir anak ni ladang kelapa sawit", ujar beliau
Kawan  : "peh biar betul weh?", kawan sekali lagi membetulkan punggungku
Sahabat : "Yolo, sungguhni kawan tengok sendiri kat sijil lahir bebudok ni", sambung beliau dengan serius

Perbualan terhenti setelah jam menunjukkan tepat jam 10.00 pagi. Kami kembali ke tingkat 3 setengah untung menyambung tugasan kami. Tetapi sepanjang perjalanan di fikiran kawan hanyalah kisah di kedai kopi tadi. 

..."kalau jumpa anak yang tidak mempunyai dokumen kat ladang kelapa sawit maka di surat beranak anak tersebut akan tertulis ladang kelapa sawit. Nanti bila si anak ni dah besar tengok surat beranak dia ...Tempat lahir ... Ladang Kelapa Sawit, apakah perasaan anak kecil ini? Emmm kalau ladang kelapa sawit ok lagi la kot tapi kalau terjumpa bayi di tepi tandas, dalam longkang atau di mana sahaja tempat yang tak logik ditinggalkan adakah pihak pendaftran akan tulis di bahagian tempat lahir anak tersebut, tepi tandas atau dalam longkang atau sebagainya???..." (betul-betul menghantui diri kawan ni)

Peh bayangkan bila anak tersebut dah besar nak mintak belajar ker nak mintak kerja ke atau apa jua kegunaan surat beranak tersebut, mau terjuling mata orang yang melihat tempat lahir dalam longkang.... Perasaan anak tersebut apa tah lagi kompom tangkap leleh dan besar kemaluannya (eh jangan fikir lain ye).

Justeru itu kawan berharap sangat lah ye pada manusia-manusia kat luar sana jangan lah hampiri zina dan jangan lah buang anak tersebut merata-rata. Kalau dah terbuat dan tak nak sangat anak tu letak la tempat yang sepatutnya contohnya di Istana Budaya ker, UTC Pahang ker, Pantai Teluk Cempedak ker atau tempat-tempat yang sedap ditulis oleh pendaftaran di bahagian tempat lahir tu. 

Anak anugerah dari Allah maka sayangilah dia. 

No comments:

Post a Comment

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...