Tuesday, October 20, 2015

Dunia Stockphoto

Kalau lah dari dulu aku mulakan kerja ni pastinya aku sudah sama level dengan Sang Pejal, Sang Pok Leh dan sekalian rakan yang berkecimpung di dalam dunia ni secara langsung dan tidak langsung. Tapi tu lah dulu kalau gagal ke ban 3 bulan, macam mana tak patah hati. 3 bulan terlalu lama untuk kembali menghantar dan mencuba nasib untuk lesen.

Mesti korang ingat aku nak mencuba kerja lain kan? Sebenarnya aku ingin bercakap tentang dunia Stock Photo. Bayangkan gambar-gambar yang kita capture sebelum ini ada orang yang membeli. Mungkin untuk komersial, mungkin untuk design dan mungkin untuk koleksi sang pembeli. Sedangkan kalau kita hanya biarkan di IG, di Album FB atau sebagainya adakah hanya untuk menantikan komen-komen "wahh cantik nya", "superb bradar" dan lain-lain lagi.

Penceritaan yang tidak seberapa serius bersama tokey besar Stock Photo iaitu Sang Gezzeg membuatkan aku kembali untuk mencuba nasib untuk mendapatkan lesen. Maka bermulalah kehidupan aku dengan memikirkan idea, gambar, komposisi, pencahayaan dan sebagainya. Kalau dulu aku beri alasan tiada lighting, sedangkan bekas polistrin isi ikan mampu menjadi props yang sangat berguna dan murah.

Aku mula mengumpul gambar-gambar untuk dihantar sebagai permulaan. Di antara barang-barang yang aku gunakan adalah barangan yang mudah aku perolehi dan murah harganya kalau dibeli. Maka tanggal 1 Oktober 2015 iaitu bersamaan hari Khamis aku cuba untuk hantar 10 keping gambar yang pertama. Apabila malam menjelma dapat email dari shutterstock mengatakan aku gagal. Hanya 5 keping gambar sahaja yang berjaya. Kegagalan kali pertama tidak mematahkan semangat aku. Pada keesokkan hari nya (Jumaat) tepat jam 9.00 pagi aku cuba untuk hantar lagi 10 keping gambar yang lain komposisinya dan barangan yang lain. Sedang aku menyiapkan kerja-kerja lain handset aku berbunyi menandakan email baru masuk. "Congratulation" 7 keping gambar aku berjaya dan akhirnya aku berjaya mendapat lesen untuk shutterstock. 


Aku bagaikan tidak percaya, hanya 30 minit selepas aku hantar terus dapat jawapan walaupun kejayaan aku di atas pagar. Kegembiraan aku tidak terhingga hinggalah selepas menunaikan solat Jumaat lebih kurang jam 2.15 petang sekali lagi email masuk, menyatakan pembelian yang pertama dengan harga 0.25 USD. Semangat aku semakin membuak-buak dan pada sebelah malam sekeping lagi gambar aku dibeli oleh entah siapa. 


Maka aku teruskan mencari idea nak mengambil gambar untuk di hantar. Aku menetapkan bahawasanya aku akan sudmit 10 keping sehari. Hingga lah hari ini aku telah memiliki 78 keping di dalam galeri aku sendiri, dan alhamdulillah sudah 4 keping gambar aku terjual. 

Ini lah salah satu cara di mana medan yang sewajarnya digunakan oleh semua fotografer untuk menyimpan gambar mereka yang hebat-hebat. Tanpa kita sedari sebenarnya kita tidak mengetahui simpanan USD kita akan meningkat dari hari ke hari. Yang pasti setiap masa apa yang aku lihat adalah duit heheheh .... Kaching !!!! 



No comments:

Post a Comment

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...