Saturday, December 23, 2017

Malam Biar Jasa Jadi Kenangan

Biar mati anak, jangan mati adat...begitulah betapa pentingnya adat dalam kehidupan orang melayu...Orang Melayu kaya dengan adat...Orang Melayu juga terkenal dengan sifat lemah lembutnya...

Semenjak dari dulu lagi orang melayu telah mengatur kehidupan mereka dengan adat. Pentingnya adat dalam kehidupan mereka adalah untuk memastikan keteraturan, kesejahteraan tercapai agar dapat hidup dalam suasana yang aman damai. Kebanyakan Adat adalah merupakan peraturan dalam kehidupan orang melayu.

Orang melayu telah mewujudkan hukum adat dalam kehidupan mereka semenjak dahulu lagi seperti adat beraja, adat bernegeri, adat memerintah, adat menghukum dan banyak lagi bagi melancarkan lagi kehidupan mereka.






Keindahan adat tersebut membuatkan aku untuk menjadikan tema bagi Malam Biar Jasa Jadi Kenangan. Majlis makan malam untuk Yang Berbahagia Dato’ Dr Norlasiah Ismail iaitu Ketua Pengarah LPPKN Negeri Pahang. Walaupun dari peringkat awal banyak cabaran dan dugaan yang perlu ditempuhi, tetapi berkat kesabaran dan ketelusan hati untuk menjadikan malam itu sebagai satu malam kenangan alhamdulillah berjaya.





Yang paling bermakna bagi aku sebagai floor manager malam itu adalah tandu. Terima kasih Razman The Twinlight Bridal yang bagi harga sangat berpatutan dan asa benda alah itu. Maka cantiklah malam tersebut dengan yang dirai di bawa menggunakan tandu diiringi 5 pahlawan melayu dan 7 orang puteri menuju singahsana.




Terima kasih kepada yang terlibat secara langsung dan tidak langsung. Jasa dan pengorbanan yang kalian hulurkan tidak dapat di bayar dengan wang ringgit hanya ungkapan terima kasih sebagai penawar hati.

No comments:

Post a Comment

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...