Tuesday, May 13, 2014

KIK oh KIK

Bila bercakap tentang KIK atau nama penuhnya Kumpulan Inovatif dan Kreatif pastinya ada yang mengeluh, ada yang tarik muka, ada yang melarikan diri dan sebagainya.

Tetapi sebenarnya KIK itu sangat menyeronokkan. Kenapa kawan kata seronok? Pertama kita dapat pergi bertanding. Kedua, kita dapat mencipta atau berkongsi idea kita dengan semua. Ketiga, kita dapat menonjolkan bakat dan kreativiti kita dan yang keempat, kita dapat membuktikan pada semua orang bahawasanya kita mampu untuk mengubah sesuatu yang bermasalah kepada sesuatu yang lebih baik.

Memang tidak dapat dinafikan bahawasanya banyak perkara yang perlu kita pelajari dan ketahui. Di antaranya  adalah seperti penggunaan tools di dalam KIK, kaedah penggiraan, penggunaan graf atau carta dan penggunaan ayat-ayat yang lebih profesional. 

Tetapi itu semua akan dapat di atasi kalau kita bersama-sama bekerja sama, tolong menolong, berani mencuba sesuatu yang baru, think out of the box dan sebagainya. Walaubagaimanapun tunjang utama untuk menjayakan Kumpulan KIK tersebut adalah komitmen dan tanggungjawab yang dipikul oleh semua ahli kumpulan.

Di dalam KIK kerja berpasukan amat penting. Ianya tidak boleh dilaksanakan seorang diri. Ini kerana banyak perkara yang perlu diselesaikan dan dipertanggungjawabkan. Sebagai contoh, sesebuah kumpulan KIK tersebut  pastinya memerlukan individu yang menerangkan projek yang cuba dilaksanakan. Kumpulan tersebut juga memerlukan individu yang akan mengawal slide sebagai pemudah cara kepada penonton untuk memahami dan menerima projek yang cuba dijalankan. 

Kawan tidak lari dari menjadi ahli di dalam kumpulan KIK pejabat kawan. Rasanya ini adalah kali yang ke-5 kawan berada di dalam pasukan KIK ini. Daripada zerro tentang apa itu Tulang Ishikawa, kawan sudah tahu. Zerro tentang pencarian masalah dan huraiannya kawan sudah mampu membezakan mana yang perlu dan yang tidak perlu. Selain itu, mampu untuk mencipta graf dan carta berdasarkan maklumt yang dicari dan seterusnya membangunkan projek yang dicadangkan.

Tahun ini buat pertama kali nya kami akan mencipta sesuatu, lain daripada tahun-tahun sebelum ini. Dan di harapkan kali ini kami memperoleh kejayaan seperti mana Tahun 2011 yang lalu. Kepada semua ahli kumpulan timbalah pengalaman dan ilmu ini Insya Allah dengan usaha dan kerjasama daripada kalian LPPKN Negeri Pahang akan memperoleh kejayaan. 



No comments:

Post a Comment

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...