Saturday, May 17, 2014

Mengejar Kilat dan Petir

Bunyian di langit bergedung gedang. Sinaran cahaya daripada langit memancar ke bumi. Terasa takut dan bimbang. Tetapi aku capai juga kamera di dalam dry box dan tripod untuk mencari bahan baru.

Tidak perlu untuk membuat panggilan kepada rakan-rakan seangkatan kerana masing-masing dah paham sangat kehendak hati di antara satu sama lain. 

Trutt ... "Jumpa di Gelora, macam best jer kilat di langit"

Sepotong sms daripada rakan seangkatan night hunter. 

"Beres on the way", balas aku ringkas.

Lalu ku bergegas ke Taman Gelora di tempat yang telah dijanjikan. Setiba di sana kelihatan insan lain telah pacak teipod masing-masing di port yang mereka rasa cun untuk di rakamkan. Aku tidak ketinggalan untuk turut serta. Posisi kali ini mengadap ke tasik di sebelah padang bola sepak. Setelah mengenal pasti setting yang sepatutnya digunakan dan setelah memastikan keadaan telah bersiap sedia akh menantikan dentuman yang menakjubkan dan pancaran kilat yang paling best. 

Guruh tidak berbunyi tetapi pancaran silau daripada langit jelas kelihatan, tanpa melengahkan masa sepantas kilat aku menekan shutter release untuk capture moment tersebut. Alhamdulillah, rezeki di hari ini aku perolehi. Kelihatan kilat yang terpancar sebentar tadi berjaya aku capture dengan lanskap malam di Taman Gelora yang indah.

Tetapi seperti biasa hanya sekeping itu sahaja yang berjaya diperolehi. Aku masih tunggu dan terus menunggu kalau-kalai rezeki lain akan muncul tetapi gagal. 

Itu lah aktiviti aku bersama geng-geng Night Hunter suatu ketika dahulu. Pantang terdengar bunyi kilat sabung menyabung terus bergegas ke port-port yang menarik mengikut di mana kilat itu jatuh dan kami akan rakamkan. Sememangnya kerja ini adalah kerja gila. Mana tidaknya kalau nasib tidak menyebelahi kami habis rentung di sambar petir. 

Bukan senang untuk mendapatkan koleksi-koleksi terbaru untuk aku memenuhi album di dalam Facebook aku. Tetapi itu dahulu, kini masing-masing dah slow langsung tidak mencari kilat malah apatah lahi untuk berlow light. 

Itulah aktiviti aku suatu masa dahulu. Kini tidak lagi kalau terasa aku nak kejar aku akan start kereta dan terus cargas memasang tripod. 


3 comments:

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...