Saturday, January 2, 2016

Pahang FC Berwajah Baru

Tepat jam 12.00 tengah malam 1 Januari 2016 logo yang sering terpampang di dada apabila kita mengenakan jersi pasukan Pahang telah bertukar mejadi sebuah logo yang ke arah lebih kemodenan. Logo lama yang terpampang warna biru sebagai latar belakang dan kuning sebagai penambah perisa manakala tulisan jawi yang menunjukkan nama persatuan yang sinonim dengan darah kemelayuan dan tradisional kini tinggal sebagai kenangan. 


Kini simbolik gambar haiwan yang paling diagungkan di Negeri Pahang iaitu gajah telah menambat hati pereka logo pasukan Pahang yang sekarang sedang melangkah untuk ke arah peswastaan. Tidak cukup dengan itu penggunaan dua warna sahaja menambah ramuan yang menunjukkan logo ini gah dan mampu terpahat disanubari setiap orang yang melihatnya. 

Hari tu Persatuan Jurufoto Negeri Pahang buat pertandingan mencipta logo dan dimenangi oleh bradar syahirul dari Air Putih. Kenapa Persatuan yang kecil seperti fotografer tu boleh bukak kepada orang ramai untuk mencipta logo? Kerana nak bagi peluang dan dekat dengn masyarakat.

Untuk penjenamaan semula sesuatu syarikat atau persatuan tu bukan semata-mata mencari pereka cipta dan bagikan arahan untuk sesuatu tugasan, tetapi kena cari konsultan. Sebagai contoh Qu Puteh Qu Puteh Baru Lah Puteh .... Hahahahah dikatakan menelan belanja 1 juta untuk menghasilkan tagline dan promo produk tersebut. 

Logo biar tak cantik, biar hodoh tapi yang penting keaslian logo tersebut. Suci murni. Tapi tak pe lah pasti mereka-mereka ada alasan yang tertentu dan perancangan yang positif untuk pasukan mereka, kita ini hanya penyokong yang tahu memaki dan memuji. Cuma yang aku tak leh terima bila pandang logo Pahang FC yang baru ni sebiji dah macam logo Liverpool FC eeeee benci aku heheheh nak letak logo MU ada setan pulak kahkahkahkah.

Selamat maju jaya Pahang FC. Setiap gol penuh bermakna. Setiap perjuangan diabadikan bersama.

No comments:

Post a Comment

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...