Friday, June 17, 2016

Terbang di Angkasa Raya

Apa yang best naik kapal terbang? Mesti korang cakap naik kapal terbang sebab dapat layanan daripada pramugari dan pramugara yang sentiasa meleparkan senyuman kepada para penumpang. 


Aku tidak lah selalu naik kapal terbang ni sebab aku sebenarnya takut lebih-lebih lagi kisah kapal terbang jatuh dan hilang mula membanjiri dada akhbar dan juga berita-berita utama sebelum ini. Tapi setakat hari ini untuk syarikat-syarikat penerbangan yang biasa-biasa ni dah naik lah. Dan baru-baru ini pertama kali naik Marlindo plak. 

Ramai remaja kat luar ni yang teruja bila ditanya pekerjaan sebagai seorang pramugari dan pramugara. Katanya boleh fly ke merata tempat dan satu pekerjaan yang high level. Bila dah menyarung pakaian kerja mereka dan menarik beg hitam di lapangan terbang bagaikan satu kemegahan yang tidak terhingga.

Tapi kali ni aku conteng dalam blog aku ini adalah kerana dua orang pramugari MAS ni yang sangat peramah dan baik hati. Dan. Sebagai tanda kenalan aktivit terakhir adalah selfie. Dan ada satu perkara lagi iaitu selfie di dalam kokpit yang tak pernah aku berhajat untuk masuk dan lihat sendiri butang-butang yang ada di dalam kokpit tersebut. Secara tidak langsung terlintas di fikiran aku bagaimana seksanha mereka untuk belajar dan memahirkan diri menggunakan semua butang-butang yang ada dan yang paling penting membawa beratus-ratus manusia dengan selamat. 


Tahniah kepada kapten-kapten juruterbang dan anak-anak kapal yang diterima bekerja dengan mana-mana agensi penerbangan. Kalian layak untuk jalan berdabik dada penuh kemegahan dengan apa yang telah kalian belajar dan risiko-risiko yang kian datang. 

No comments:

Post a Comment

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...