Sunday, July 26, 2015

Bunga Api

Ayahhh!!! Nak buanga api!!! Nak bunga api!!! Itulah permintaan sang kecil apabila ternampak bunga api yang dijual di bazar Ramadhan atau pun di mana-mana sahaja. Aku bukan tak nak beli bunga api tu pada sang kecil, tapi aku malas nak main sorang-sorang. 

Sang kecil ni sebenarnya bukan nak main sangat bunga api sebab dia takut nak pegang. Bila aku ajak main dia kata bahaya. Pandai pulak dia kata bahaya. Malam sebelum raya di rumah atuknya puas aku suruh pegang dan main bersama sepupu-sepupunya. Tetap tak nak, yang dia main hanya mercun bawang (pop pop). Kelakar aku melihatnya, badan dah besar tapi main mercun baling meletup, baling meletup. 

Hari raya pertama pada sebelah petang aku dan keluarga balik ke Kuala Lipis. Pada sebelah malam itu, tiba-tiba sang kecil memegang bunga api seperti ingin bermain. Aku ajar bagaimana untuk bermain bunga api dan akhirnya sang kecil memecah rekod dengan bermain bunga api sehingga abis stok yang aku beli dan dapat. 

Afi Darwisy .... Afi Darwisy..... Kau semakin membesar sayang.



No comments:

Post a Comment

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...