Wednesday, April 15, 2015

Aku Cemburu


Benar kata orang. Jauh perjalanan luas permandangan. Lebih-lebih lagi kepada sang kaki-kaki kamera. Pastinya kaki-kaki kamera inginkan gambar-gambar yang orang lain tak dapat atau pun seribu satu cerita di tempat-tempat yang akan dikunjungi. 

Kadang-kadang perasaan cemburu kepada kaki-kaki kamera yang hardcore ni membuatkan aku moral down. Mana tak nya, kalau kaki-kaki kamera ni aku tak kenal taklah kisahkan sangat. Tapi muka diaorang ni lah aku jumpa selalu. Muka diaorang ni lah yang melepak selalu. Dan muka diaorang ni lah yang aku hubungi selalu.

Jangan kata nak pergi trip atau jalan-jalan. Nak abiskan satu roll filem di Bandar Kuantan pun belum tentu. Suatu hari tu aku cuba juga dengan membekalkan Olympus OM-1 yang baru diisi dengan Kodak 200. Hanya 2 keping gambar sahaja yang aku tekan. Kenapa jadi sedemikian rupa? Adakah aku malas? Mungkin tidak. Adakah aku sudah jemu? Lagi lah bukan. Tapi yang pasti adalah masa aku. Emmm mungkin betul. Masa!! Time !! Sesungguhnya aku kalau bercakap tentang masa aku memang tidak cukup. Puas alu bahagikan masa tapi masih tidak cukup. Hinggakan aku hanya tidur 1 jam sahaja sehari. 

Diumur aku yang 30-an ni dengan jumlah tidur sejam sehari dan 30 jam sebulan nampak gayanya hari tua ku tudak perlu tunggu usia 60-an. Ehhh lebih-lebih plak pasal masa sedangkan tajuk aku pagi ni Aku Cemburu.

Yup betul memang aku cemburu. Melihat rakan-rakan mampu untuk pergi ke sana ke sini, dengan keluarga, dengan rakan-rakan mahupun seorang diri. Yang pasti di dalam kamera mereka tidak kira kamera digital, filem malah handphone sendiri pastinya ada gambar sebagai cerita perjalanan mereka. Bilakah aku berpeluang seperti itu? Bilakah aku mampu untuk menjilidkan buku seperti aku menjilidkan buku "About Life - Afi Darwisy"? 

Yang ada dalam koleksi aku hanyalah Train Ride 1.0 dan Air Terjun Pelangi Kuala Sentul, itu sahaja. Sedangkan orang lain ada gambar Jogja, Bangkok, Hong Kong, Taman Negara dan pelbagai lagi. 

Aku cemburu !!!! Aku cemburu !!! 

No comments:

Post a Comment

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...