Monday, September 14, 2015

Bye Bye Sang Rokok

Setiap hari aku akan mengeluarkan wang sejumlah RM13.80 (harga sekarang) kesimpulannya setiap hari aku akan mengisap habis sekotak Salem Menthol Soft Pack. Nescaya apabila di darabkan RM13.80 sehari sekotak bersamaan RM414.00 sebulan. Bayangkan RM414.00 setiap bulan di darabkan pula dengan setahun bermakna RM4,968.00. Cuba kita bayangkan dan fikirkan sama-sama dengan RM4,968.00 setahun apa yang boleh kita dapatkan? Dapatkan untuk diri sendiri, dapatkan untuk keluarga kita, atau dapatkan untuk perniagaan kita. 

Perghhh mengira Matematik la pulak aku kali ini. Tapi itu lah kenyataannya. Tapi dugaan untuk berhenti dari menghembus  asap yang mengandungi pelbagai ramuan yang terlalu saintifik nama dan pembuatannya. Masa bila terasa best untuk menghembuskan asap putih yang harum baunya bagi seorang perokok seperti aku ini. Jawapannya pasti selepas makan terutamanya selepas makan masakan sang isteri. Selain dari itu masa membuang di dalam tandas perghhh duduk mencangkung bibir berasap. Dan bagi aku saat syok menyedut dadah kecil ini ketika mengadap komputer untuk editing. 

Suatu masa dahulu aku pernah berhenti sekejap selepas Sang Rejim membakor aku dengan produk Ganti Rokoknya. Siap beli Malboro Light baru berharga RM12.00 hisap sebatang dan yang lain salotep tulis tarikh menandakan aku setia dengan rokok letrik yang dijual ketika itu. 

Tetapi segalanya musnah apabila melangkah ke Kota Singapura di mana rokok letrik aku dirampas ketika aku tiba di imegresen. Dikatanya "why so big?" Akhirnya selamat kedua-dua rokok letrik aku terkubur di negara jiran Malaysia iaitu Singapura. Lama jugak aku bertahan dalam 9 bulan tapi aku kembali menghembus asap nikotin yang membahayakan paru-paru cuma kali ini bukan lagi Malboro Light tapi beralih arah kepada Salem Menthol. 

Walaubagaimanpun semuanya berakhor pada 6 September 2015 baru-baru ini.  Hanya dengan satu panggilan kepada Sang Hapis Nasir menanyakan ada tak mode yang murah-murah untuk dijual.
"Bayu ko pegi KVK Jalan Penjara sekarang, diaorang ada buat promosi last day hari ni", gelabah mamat ni suruh.
"Alamak aku mana tau nak beli apa macam mana semua lah", jawab aku lurus bendul.
"Ala ko cari Pishang ko bagi tau budget dapatlah barang," jelas sang Hapis Nasir lagi.


Segalanya bermula saat itu, dan kini sudah 16 hari aku vape on dan say bye bye kepada sang rokok. Dan aku kembali mendisplinkan diri seperti mana Sang Rejim arahkan aku dahulu. Cuma kini aku genapkan RM14.00 setiap hari masuk ke dalam kotak yang sepatutnya. Harap-harap berterusanlah hendaknya. 




No comments:

Post a Comment

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...