Thursday, September 24, 2015

Lemang Itu Enak

Lemang sememangnya menjadi makanan utama aku dipagi hari raya, tidak kira Aidilfitri atau pun Aidiladha. Ada satu masa dulu lemang habis tak sempat nak beli rasa seperti tidak cukup suasana hari raya hari itu tanpa lemang di meja. 

Zaman aku muda-muda dulu kalau balik beraya ke Kuala Lipis mesti aku akan singgah di Kampung Mela untuk ambik lemang yang sudah ditempah oleh Mak Ngah aku. Tapi sekarang pembuat lemang tersebut telah menyahut panggilan illahi maka payah lah sikit nak cari lemang yang sedak di makan. 


Lemang zaman sekarang kecil-kecil jer kalau hidang di hadapan aku lemang-lemang kecik ni ibarat celah gigi sahaja aku makan. Nak cari yang besar-besar memang susah dan kalau ada pun harga sebatang sungguh menyayat hati. 

Hakikat sebenarnya aku kalau makan lemang 5 batang yang besar tu aku boleh habiskan. Tapi mesti lah ada rendang daging atau pun rendang ayam (kuning) sebagai penambah perisanya dan seperkara lagi lemang itu adalah lemang yang masih belum di kukus buat kali ketiga dan seterusnya. 

Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua. Jadikan pengorbanan hari ini adalah pengorbanan yang memenangi jiwa setiap manusia.




No comments:

Post a Comment

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...