Sunday, September 20, 2015

Oh Asam Pedas

Disuatu hari minggu yang cuacanya sedikit panas tetapi alhamdulillah jerebu yang melanda kian hilang dan beransur pulih. Bahagian atas peti sejuk penuh dengan bahan mentah yang akan diproses oleh sang isteri. 

"Sayang, hari ni buat asam pedas ikan kembung lah ek?" Sambil menutup pintu peti ais.
"Ok karang kita pegi cari bunga kantan k," jawab sang isteri dengan penuh keayuan.

Aku hanya mengangguk sambil tersenyum. Dah 2 minggu aku tidak ke The Warunk untuk menelan set asam pedas kembung kat sana. Mungkin disebabkan itu aku menjadi mengidam lalu aku order dengan penuh kasih sayang dengan sang isteri. 

Sementara menunggu sang isteri menyediakan makanan aku bersama sang kecik landing di hadapan televisyen sambil melayan Bukit Kepong Versi HD, memang rare cerita ni dan ditambah pula dengan sentuhan dari geng-geng tiga beradik KRU semakin rare kuasa dua jadinya. 

"Abang!! Afi Darwisy!! Meh makan siap dah ni," panggil dang isteri.

Sepantas kilat aku bangun dari baringan aku bersama-sama sang kecik. 

"Emm sedapnya bau ibu masak," ujar sang kecik.

Apabila aku duduk di meja makan yang terhidang bukanlah asam pedas kembung tetapi gulai masam tempoyak kembung. Warna sepatutnya merah bertukar menjadi kuning. Sedikit terkilan tetapi gulai masam tempoyak juga merupakan makanan kegemaran aku dari aku kecil lagi. 

Malam ini aku melepak di The Warunk. Walaupun aku tau di rumah ada kati ayam tetapi dugaan terlalu berat untuk aku mengatakan tidak dari menjamah Set Asam Pedas Ikan Kembung The Warunk ni. Ditambah pulak ada paru masak pedas membuatkan nafsu aku semakin membuak-buak. Nak tak nak dengan selumbernya aku order Asam Pedas dan paru sahaja tanpa nasi untuk memuaskan nafsu aku.

Oh Asam Pedas sesungguhnya kau sungguh sedak hehehehe. Tahniah the Warunk kerana berjaya mencari menu killer untuk santapan para pengunjung. Korang yang membaca entri ni kalau korang nak cari makan di waktu malam korang datang The Warunk di Taman Gelora dan pesanlah set Asam Pedas beserta air Rachun, dan nikmatilah hidangan tersebut di bawah lampu neon yang digantung dari satu pokok ke pokok rhu yang lain. 


No comments:

Post a Comment

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...