Saturday, September 19, 2015

We With Lekir


Beliau bermula menyokong dengan beberapa kerat sahabat yang sayangkan bola sepak negara. Beliau mula menjerit, memberi semangat, membakar momentom pasukan dan sebagainya. Tatkala pasukan memerlukan sokongan moral daripada penyokong beliau muncul bersama dengan yang lain dan menyeru semua penyokong untuk bersama-sama. 

Tatkala Malaysia di julang kerana kejuaraan kesemua memuji dan menyokong beliau kerana dianggap sebagai kepala kepada semua dengan gayanya di hadapan bersama topi merahnya yang tidak pernah ditanggal. Ramai ingin bergambar, berselfie, berjabat tangan dan bersua untuk mengucapkan tahniah. 


Tetapi sekarang hanya cacian dan makian yang disembur kepada beliau. Sememangnya telah menjadi lumrah manusia biasa, tatkala kita berada di atas ramai yang akan mendampingi dan ramai akan menjulang kita, tetapi pabila kita dirundun malang hanya kutukan dan sindiran yang didengari. 

Hari ini beliau memerlukan sokongan dan bantuan dari semua. Sememangnya kalau ditolak tambah beliau mampu untuk hadapi secara bersendirian tetapi beliau telah menjalankan tanggungjawab beliau sebagai seorang yang sayangkan bola sepak negara jadinya kita yang pernah menyanjung beliau suatu masa dahulu patut menjalankan tanggungjawab kita pula. 

Beliau ditahan kerana didakwa menjadi kepala semasa kejadian minit 88 di Stadium Shah Alam. Bukti yang tidak kukuh membuatkan pasukan berbaju biru kemungkinan tidak berpuas hati. Tetapi kerana tanggungjawab sebagai seorang kepala dan tanggungjawab ke atas apa yang telah berlaku beliau steady berhadapan dengan mereka-mereka yang mungkin telah terasa tercabar dek perangai musibat-musibat berbaju hitam. 

Selain beliau ada beberapa lagi musibat yang ditahan kerana didakwa bersubahat. Nampaknya sang biru semakin kemaruk untuk menahan penyokong-penyokong sejati yang sayangkan bola sepak negara dan negeri. 

Jangan lah ada bunyi-bunyi yang mengatakan baik bersedekah kepada anak yatim atau orang susah dari bagi seringgit dua kepada penganas seperti diaorang. Kerana dalam istilah membantu tak mengira sesiapa kot. Tepuk dada tanyalah jiwa.

  

No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...