Friday, December 7, 2012

Mulut ....

Mulut ..... Salah satu pancaindera yang dikurniakan oleh Allah S.W.T. Untuk umatnya. Mulut digunakan untuk berkata-kata ..... Mulut digunakan sebagai penghubung untuk untuk mengisi kelaparan kekosongan perut tatkala lapar ...... Mulut juga digunakan sebagai penghubung untuk menikmati keenakkan air yang kita inginkan dan yang pasti mulut juga adalah sebagai untuk mencantikkan keindahan wajah-wajah cantik seorang wanita dan wajah-wajah tampan seorang jejaka.

Walaubagaimanapun mulut juga boleh membawa malapetaka kepada sesuatu isu dan keadaan. Dengan mulut oleh memcah belahkan diantara satu sama lain. Dengan mulut juga akan boleh menimbulkan pergaduhan di antara dua belah pihak. Dan dalam erti kata lain bahaya sang mulut pabila berkata yang negatif bahaya la keadaan itu.

Justeru itu, sisipkan ke dalam hati segenap manusia iaitu fikirkan dengan menggunakan akal yang waras tindakan kita sebagai manusia lemah bahawasanya dengan menggunakan senjata mulut mampu menghancurkan sebuah negara, keluarga malah agama sendiri. Masya Allah.



No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...