Tuesday, May 19, 2015

Ramadhan Kian Menjelma

Pejam celik pejam celik dah tak lama lagi kita akan menyambut bulan yang penuh kerahmatan dan penuh pahala iaitu Bulan Ramadhan Al-Mubarak. Sememangnya aku rindukan bulan tersebut. Tapi pada hakikatnya apabila tiba bulan yang penuh kerahmatan itu terasa beban untuk melaksanakan segala suruhan yang wajib dan yang sunat tetapi apabila apabila bulan tersebut berlalu pergi kerinduan dan penyesalan akan terasa. 


Korang tau tak kenapa aku berkata sedemikian rupa?. Secara jujurnya apabila bulan Al-Mubarak itu tiba pada minggu pertama pastinya puasa yang dilaksanakan penuh dengan kesetiaan yang dituntut oleh Islam. Tetapi apabila sudah menjangkau minggu kedua, ketiga dan seterusnya minggu terakhir perasaan malas untuk berpuasa dan melaksanakan segala suruhan kian terabai. Itulah aku yang sentiasa lupa dan mungkin juga mereka-mereka di luar sana. 

Tapi adakah Ramadhan kali ini akan mengubah segala-galanya? Adakah bulan yang penuh barakah tahun ini akan mengubah hidup aku dan seterusnya keimanan aku? Niat akan kupasang dari sekarang dan kekuatan keimanan akan ku semat mulai saat ini.  

No comments:

Post a Comment

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...