Thursday, July 3, 2014

Ohh LPPKN

Selesai claim kawan bulan ni yeehaaa RM980.00. Sambil mata menjeling pada BP yang masih belum diusik. Itu lah tugas kawan pagi-pagi sebelum keluar merayap menyelesaikan BP2 yang bertimbun. Minggu ni kawan just berada di area Bentong sahaja.

Kring kring nokia 5510 kawan berbunyi. 
Tertera Mak Ngahku di paparan hand phone tersayang.
"Azwar pegi ke LPPKN Bentong kat dalam hospital bentong tu jumpa dengan Kak Rakma ambik borang kerja kosong", pesan Mak Ngah Leha.

"Ala ... Kena ker? Macam malas jer", jawab kawan selambur.

"Pegi jerlah cuba isi hantar kat situ jugak, kerja tetap tu", paksa Mak ngah ku.

"Ok ok kang Azwar pegi," jawab ku dengan cebikan di bibir.

Kawan kemas apa yang patut selepas punch card untuk kerja keluar kawan terus menuju ke ABQ 4675 kawan RXZ kepala kuning heheehhe. Trotle di pulas menuju ke Hospital Bentong lalu borang kerja kosong di LPPKN kawan ambil lalu kawan isi dengan selumber ya ya. Isi borang kerja bukan nya susah sebab dah banyak kali isi borang dan macam-macam interview kawan pergi tapi masuh belum ada rezeki. 

Seminggu kemudian kawan dapat panggilan telefon supaya kawan hadir untuk temuduga di LPPKN Kuantan. Alamak dah la bulan puasa interview nak drive ke Kuantan lah pulak kang tak pasal-pasal jadi musafir kang makan KFC salam kereta. Apa-apa pun untung sabut timbul untung kawan sapa yang tahu kan , jadi berbekalkan dengan semangat dan kepercayaan kata hati kawan hadiri interview tersebut.

Kini sudah 9 tahun kawan berada di Unit Kaunseling LPPKN Negeri Pahang. Sebenarnya masa depan kawan di unit ini tak boleh nak pergi jauh sangat kalau boleh pun mungkin usia kawan masa tu dah 43 ker atau 45 tahun. Tetapi sebenarnya yang bestnya LPPKN Pahang ni kawan tidak terlalu terikat dengan sesuatu. Contoh, kalau kawan duduk di pentadbiran kawan kena duduk jer tempat duduk kawan dan buat kerja yang sama sampai lah kawan pencen. Tapi di unit kawan ni tak semua kawan boleh buat dan kawan ada peluang pulak untuk menjelajah satu Pahang, walaupun masa kaqan kat Perangkaan dulu dah abis kawan jelajah. 

Walaupun kadang-kadang kawan ada jugak perasaan untuk tukar ke jabatan lain tetapi mana nak dapat kerja macam LPPKN Pahang ni yang serba serbi sporting. Tetapi baru-baru ini keindahan dan kenikmatan bekerja di sini telah dirampas dan dirosakkan serba sedikit. 4 tempat kawan kerja dengan pelbagai jawatan daripada seorang kuli hingga lah sebagai seorang pegawai. Satu perkara yang kawan pegang, tanpa rakan sekerja yang lain sesuatu kerja tersebut tidak akan berjaya. 

Di LPPKN Pahang ni dah 4 orang bos dah kawan berkhidmat dan sekarang dah masuk yang kelima. Masing-masing ada peel mereka tersendiri. Tetapi tak pernah pulak kawan jumpa sehingga mencari kesalahan yang dah lepas ybg dah tutup fail dan dihukum pada hari ini. Memang kelakar kalau difikirkan. Kadang-kadang kawan terfikir perubahan yabg cuba kawan bina di dalam kehidupan untuk memperbaiki kesilapan kawan sia-sia, serius kawan cakap. 

Kini perasaan minat, keseronokkan dan semangat untuk menabur bakti tidak lagi ada di dalam kamus pekerjaan ku. Lebih baik kawan hanya laksanakan kerja-kerja hakiki kawan sahaja tidak perlu nak masuk campur dengn urusan orang lain. Kalau bahasa sedikit kasar, kau kau, aku aku, beres. Semoga kawan dikuatkan iman dan semangat untuk terus berkhidmat demi keluarga ku dan masa depan ku.

No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...