Friday, July 18, 2014

Tragedi MH 17

8 Mac 2014 yang lalu Malaysia dikejutkan dengan kehilangan pesawat MAS MH 370 dan sehingga kini masih tiada sebarang berita dan petunjuk.

Lewat tengah malam tadi pula bersamaan 17 Julai 2014 sekali lagi Malaysia digemparkan dengan nahas pesawat MAS MH 17 yang membawa seramai 295 penumpang dan anak kapal dalam perjalanan terbang daripada Amsterdam ke Kuala Lumpur yang dijangka akan tiba pada jam 6.10 pagi ini. Nahas kali ini diberitakan terhempas kerana ditembak oleh peluru permukaan udara (SAM) yang canggih. Ini adalah kerana MH 17 adalah kapal terbang komersial yang pada ketika itu sedang terbang setinggi 30 ribu kaki dari paras laut. 

MH 17 dikatakan terhempas di Ukraine berdekatan dengan sempadan Rusia. Saat ini pihak Ukraine mendakwa bahawa MH17 terhempas akibat ditembak tetapi mereka menafikan ianya dari pihak Ukraine tetapi adalah disebabkan pengganas. 

Ini lah dugaan di saat-saat umat Islam akan menyambut Hari Raya yang tidak lama lagi. Kepada penumpang dan anak kapal yang beragama Islam Al-Fatihah sebagai sedekah meratapi pemergian yang tragis ini dan ucapan takziah kepada mereka yang bukan beragama Islam. 

No comments:

Post a Comment

Kisah Keletihan

K adang-kadang terasa letih yang amat sangat. Keletihan yang hadir membuatkan minda terus menerus memikir bagaikan tiada tanda noktah. Serin...