Thursday, July 3, 2014

Air Paip

Cuaca tersangat lah panas, dugaan di Bulan Ramadhan amat dirasai kalau cuaca panas-panas kering tekak. Saat ini air tebu, tembikai, oren, sirap malah air sejuk kosong pun sangat nikmat kalau dapat mengalir ke kerongkong jantan kawan ni.

Seperti biasa balik rumah sememangnya tak ada orang. Mak Ngah jam 4.30 petang karang baru balik dari kerja. Dan yang pasti rumah kawan ni memang kawan berdua jer bersama ibu saudaraku tercinta.

Kalau korang bak tahu walaupun cuaca kat luar tersangat lah panas nya tetapi air paip umah kawan ni boleh tahan sejuknya. Apa lagi yang ditunggu baju seluar dah masuk mesin berbogel lah kawan masuk bilik mandi dan busshhhh busshhhh busssss. Sambil bersila kawan biarkan air dari paip jatuh ke kepala dan badan kawan. 

Haaa .... Saat ini air paip yang mengalir tu seperti air tebu yang dikisar dan seperti air tembikai yang dicurah ke dalam cawan. Hehehehehehe .... Tanpa berfikir panjang kawan buka mulut ku untuk menikmati kesejukkan air paip. Pada mulanya ingat nak biarkan jer air tu mengalir keluar dari mulut kawan tapi lama kelamaan kawan telan seteguk... 2 teguk ... 3 teguk .... Dan terus mulut besar kawan di kepala paip yang semakin laju air mengalir. 

Pehhh sungguh nyaman .... Sungguh sedap .... Sungguh melazatkan wahai air paip. Sehingga kembung perut kawan. Tersandar kawan di dalam bilik air sambil tersengih-sengih dan bermain dengan buih-buih sabun. 

Selesai sahaja mandi dengan pantas kawan bukak peti ais, tetapi sayang seribu kali sayang kerana tiada apa yang boleh kawan makan. Sekali lagi air paip sejuk menjadi santapan tetapi kali ini air paip yang sudah dimasak terlebih dahulu.

Jam di dinding menunjukkan jam 4 petang, lagi 30 minit mak ngah balik. Kawan akan pastikan tiada sebarang tanda ditinggalkan di dapur. Yelah mana lah tahu kalau2 ada air tumpah ker atau sebagainya. 

Ketika berbuka Mak Ngah kawan bising sebab air dalam peti kurang.

Mak ngah, "pandai minum jer nak tambah tak pandai", bebel mak ngah.

Dalam hati kawan setba salah macam terkantoi jer.

Mak ngah, "cuba lah rajin-rajin sikit lepas sahur tu isi air dalam bekas ni, bukan orang lain jugak nak minum aok gak", ulasan yang terperinci.

Oh rupanya mak ngah kawan ingat air tu kurang sebab masa sahur kawan tak tambah heheheheh padahal petang tadi dari sepenuh-penuh air dalam bekas tu tinggal separuh ditelannya dek kawan. 

Kadang-kadang kelakar pun ada jam 2 petang kawan berbuka hanya dengan air paip jer hehehhe kalau ada nasi ayam ker  air oren ker berbaloi lah jugak ponteng puasa. Ohhh .... Air paip 

No comments:

Post a Comment

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...