Monday, November 17, 2014

I see I shoot

Semalam aku tewas lagi dengan masakan dari sang isteri tercinta. Mana taknya sebelum tu ketam masak lemak. Semalam pari bakar perghhh maunya tak meleleh air liur bila bau masakan yang sungguh enak tu. Biar pun jam dah menunjukkan pukul 2.00 pagi tapi nafau makan aku kalau sang isteri masak memang tak dapat dibendung. Sedang aku menikmati hidangan awal pagi tiba-tiba sang kecil yang pada mulanya nyenyak tidur menegur aku. 
"Ayahhh!!", panggil sang kecil.
"Ye sayang... Afi Darwisy nak susu ker?" Tanya aku sambil pari bakar memasuki ruang mulutku.
Sang kecik hanya mengelengkan kepalanya lalu keluar dari bilik dan seperti mencari sesuatu. Aku dapat agak apa yang sedang dicarinya itu. Pastinya kamera yang aku telah hadiahkan kepadanya. 

"Ayah tadi Afi ambik banyak gambar", sambil meletakkan dagunya di meja makan.
"Ye ke ni? Ayah makan dulu nanti ayah tengok ye", ujar aku sambil menambah nasi sepinggan lagi.

Pada belah pagi tadi aku tergerak hati untuk memberi sang kecik ini kamera Canon 40D aku. Kamera itu adalah kamera pertama sekali aku guna di dalam arena fotografi perkahwinan. Aku ni jenis tak suka jual barangan peribadi aku. Aku lebih suka simpan sebagai kenangan. Berbekalkan lens 50mm 1.8 aku pasangkan pada Canon 40D tersebut dan mengajar sang kecik cara-cara untuk menggunakannya. Bagaikan seorang jurugambar profesional sang kecik beraksi. Pelbagai gaya yang dia tunjukkan. Aku berpesan kepada sang kecik.
"Afi Darwisy dengar sini elok-elok, Afi boleh tangkap apa sahaja yang Afi Darwisy tengok dan lihat ok", ujar aku sambil pegang kedua bahunya. 
"Ok ayah", jawab sang kecik pendek.

Bermulalah kisah baru dalam hidup sang kecik dengan kameranya. Abis semua dia snap. Dan abis semua barang-barang aku dan mainan dia susun untuk dia ambik gambar. Sambil melihat gelagat sang kecik aku terfikir sesuatu iaitu buka akaun Instagram untuk Afi Darwisy supaya aku boleh kongsi dengan semua orang gambar-gambar yang telah dia snap. Yesss !!! Afi Kampungboy itulah nick name untuk Instagram sang kecik. 


Teruskan berkarya Afi Darwisy semoga suatu hari nanti kamu akan terkenal dan gambar-gambar kamu akan terpampang dimajalah mahupun di mana sahaja. Ayah dan ibu akan sentiasa menyokong kamu dari belakang.

Gambar pertama dari Afi Darwisy


Di hari kedua "I see I shoot"


No comments:

Post a Comment

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...