Saturday, November 8, 2014

Pilihan Afi Darwisy

Setiap kali aku jalan-jalan ke East Cost Mall (ECM) di Kuantan ni kompom aku akan masuk ke Al-Ikhsan di tingkat 1. Beli atau tidak itu perkara nombor dua. Tapi yang pasti aku mesti masuk usha apa yang patut. Hari ini pun sama apabila melakukan aktiviti bersiar-siar dengan keluarga di ECM. Cuma hari ini sebenarnya aku ada misi untuk mencari sepasang kasut bola kedua. 

"Ayah!! Mana baju yang kecik?" Tanya si kecil.
"Afi Darwisy carilah tengok kalau ada ye", jawab aku sambil membelek sepasang kasut Adidas. 

Sang ibu hanya melihat kedua beranak yang citarasa semakin hari semakin sama. Jenis aku ni bukannya mudah untuk membeli sesuatu barang. Pegang.... Letak balik.... Pegang semula.... Letak semula.... Begitulah berterusan. Mana tidaknya, semenjak berkeluarga banyak yang perlu difikirkan. Keutamaan dah jatuh kepada sang anak dan sang isteri.

"Ayah!!! Nak baju ni", jerit sang kecil.

Baju Adidas berwarna biru telah dipegang dan diletakkan di badannya seperti mahu mencuba. 

"Ala biru lagi", sapa sang isteri.
"Aah ... Afi Darwisy dah banyak baju biru, kita cari yang lain ye", pujuk aku.
"Ok", jawab sang kecik sepatah.
"Afi Darwisy! Come, cuba baju ni", sambil aku membelek saiz.

Setelah dicuba dan cantik dipandang aku mengambil keputusan untuk membeli baju berkain jersi warna merah cap Adidas. Sang kecik bersetuju lalu aku kembali membelek kasut bola yang betul-betul menjadi pilihan aku. Sedang aku memilih sang kecik buat onar. 

"Ayahhh!! Nak tuuu", sambil memuncungkan mulut.
"Apa dia"? Tanya aku.
"Tuuu..." Kali ini sang kecik menggunakan jari telunjuknya.
"Glove?, Afi Darwisy nak sarung tangan?" Tanya aku berulang kali bagaikan tidak percaya.

Afi Darwisy hanya menganguk perlahan dengan wajah yang penuh harapan. Biar betul budak ni. Sarung tangan keeper dimintanya. 

"Afi Darwisy kena pilih, nak baju ker nak sarung tangan?" Sang ibu mula bersuara.
"Ayah beli satu jer, so Afi Darwisy kena pilih baju atau sarung tangan" jelas sang ibu lagi.

Lama sang kecik ni mikir. Kiri kanan dia pandang. Mungkin dalam kotak fikiran dia sedang berkecamuk untuk buat pilihan diantara baju dan glove. 

"Afi nak ni lah", akhirnya keputusan telah dicapai. Glove keeper menjadi pilihan. Aku biarkan keputusan yang dibuat. Sebagai seorang ayah atau ibu kadang-kadang perlu bagi peluang kepada seorang anak untuk membuat pilihan. Asalkan pilihan yang dibuat tidak memudaratkan atau menyusahkan. 

Kesudahannya kasut yang aku cari tidak dibeli, lalu kami keluar hanya dengan sarung tangan keeper kepunyaan Afi Darwisy. 

Di rumah terus mencari bola dan sang kecik memakai sarung tangan tersebut dan berlagak seperti seorang penjaga gol yang hebat. Aku biarkan sang kecik terbang menghempaskan badannya di atas permaidani. Berguling menangkap bola keseorangan. Janji sang kecik puas hati dengan pembelian yang dia sendiri buat pilihan. Manalah tahu suatu hari nanti boleh mewakili Pahang dan seterusnya Malaysia sebagai seorang penjaga gol kan. 


No comments:

Post a Comment

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...