Sunday, November 30, 2014

Setiap Awayday Ada Ceritannya

"Abang bangun dah pukul 6.30," kejut sang isteri.
"Allahuakhbar!!," jerit aku setelah melihat jam menunjukkan pukul 6.30 pagi. 

Melompat aku dari katil lalu ke bilik air. Di luar Sang Goku dan Wan dah menunggu.  Konfrim kena lagi aku kali ni. Hari tu dengan Ejat, lepas tu dengan Bunkmad pulak. Pada mulanya nak bawak sang biru tapi last minit aku ambik keputusan untuk bawak sang hitam sebab sudah lewat.

Tepat jam 7.00 pagi kami bertiga gerak ke rumah sorang lagi musibat ni. Ingatkan dah tunggu depan pintu rumah tapi rupanya aku telefon baru bangun emmm Juna Juna kau pun sama. Perjalanan kami berempat bermula bersama sebiji lagi kereta menuju ke Muadzam Shah kerana van tunggu di sana. Buruk jugak muka Tok Moh dengan musibat yang lain tunggu kitaorang hahahaha. 

Perjalanan ke Muadzam Shah pada pagi itu agak sibuk mungkin disebabkan hari Sabtu ramai orang kahwin. Di suku jalan kami pelik kerana 2, 3 biji kereta bagi lampu tinggi. Arghhh sudah ada roadblok ker? JPJ ker? Mendapatlah aku kalau ada roadblok. Rupa-rupanya lori trelar bawak baja terbalik di Jambatan Paloh Hinai. Dugaan pertama sudah settle sebab semua sudah bangun, dugaan kedua pulak yang timbul. Kami terpaksa pusing ikut Pulau Manis, masuk Pekan dan masuk jalan Paloh Hinai melalui Pekan. 

Dugaan ke-3.
Kami singgah makan dahulu sebelum sampai di Muadzam Shah. Kedai makan ni buat hal ke-3 pulak. Mintak nasi lemak dikatakan abis sekali tengok ada lagi kena lipat la pulak. Tak cukup dengan itu Sang Juna mintak telur separuh masak 1 set, dia datang sebiji jer kicap tak bagi bila diminta sepinggan kicap dia bagi. Tapi seperti biasa Tok Moh nak sarapan pun guna kabel hehehehe. 

Selesai sarapan perjalanan diteruskan. Alhamdulillah jalan yang kami ikut boleh dilalui tanpa halangan. Tepat jam 11.00 kami tiba di Muadzam Shah dan menyambung perjalanan ke destinasi yang dituju. Tetapi kalau kalian nak tahu van apa yang Sang Cupot sediakan? Hahaha tidak dapat aku bayangkan van yang akan kami bawa adalah van masjid perghhh dah macam nak pergi operasi jer. 

Perjalanan lancar cuma apabila sampai di Johor Bharu hujan mula turun selebat-lebatnya. Dugaan lagi. Tepat jam 6.30 petang kami sampai di Imegresen Singapura. Sambil beratur untuk pemeriksaan imegresen pelbagai cerita lawak yang keluar. Yang pasti cerita Sang Cupot mendapat ranking yang paling tinggi. 

"First time! First time!" sambil tersenyum sinis macam kerang busuk. Tak cukup dengan itu ada pulak yang menambah sampai nak calonkan Sang Cupot ni untuk Maharajalawak 2015 bersama-sama Tok Moh dan nama kumpulan mereka Cumoh. Orang lain relax je tapi bebudak ni macam dalam dunia mereka sendiri. Sedang kami bergelak ketawa di dalam imigresen Sang Juna dekat luar ada cerita tersendiri. Rupa-rupanya van yang kami bawa tidak dibenarkan bawa masuk kerana tiada surat pengesahan daripada majikan. Setelah menyelesaikan beberapa perkara akhirnya lepas juga kami untuk melangkah masuk bersama-sama van masjid Sang Cupot ni. Tapi ada juga halangan kecil sebelum tayar bermula untuk bergolek daripada Imigresen. Oleh kerana Tok Moh terlalu peramah beberapa keping gambar dan detail kami telah diambil oleh wakil daripada FAS kononnya seperti ingin membantu. Cepat-cepat aku suruh Sang Juna gerak dan jangan dilayan sangat. 

Perjalanan ke kotaraya Singapura ni sama seperti sebelum ini. Cuma yang kelainan adalah kali ini kami memandu sendiri. Tempat parking kami seperti yang dirancangkan iaitu di MRT Bugis. Ibarat pelancong asing abis semua orang kami tanya bagaimana nak menaiki MRT dan menuju ke stadium. Harga tiket pergi balik pun boleh tahan mahalnya $5.50 seorang. Akhirnya tepat jam 8.00 malam kami berjaya sampai ke stadium yang tidak dinafikan kecantikkannya. 




Akhirnya kami bersama-sama menggila di dalam curva Ultras Malaya hingga ke tiupan wisel yang terakhir dan meraikan kemenangan pasukan kesayangan Malaysia. Kami bertolak pulang keluar daripada Kota Singa tepat jam 11.45 malam dan sampai ke destinasi di Kuantan tanah air Malaysiaku tercinta.



Terima kasih musibat semua ..... Terima kasih pemain Harimau Malaya ..... Terima kasih pihak pengurusan ...... Terima kasih ..... Kita jumpa 7 Disember 2014 di Stadium Shah Alam dan 11 Disember 2014 di Hanoi Vietnam. 






2 comments:

Gadis Bertudung Singkat

Setiap hari semasa waktu rehat tempat aku menjamu selera tidak lain dan tidak bukan di bawah pokok beringin yang sentiasa ditemani oleh...